Kanta-Häme

Hämeenlinnan autokoulut halvimpien joukossa

Henkilöautokortin hinta Hämeenlinnassa on laskenut Suomen edullisimpien kaupunkien joukkoon.

B-ajokortin keskihinta Suomessa on Talouteni.fi-sivuston vertailun mukaan 1847 euroa, kun Hämeenlinnassa hinta on keskimäärin 1692 euroa.

Hämeen Sanomien tarkistusvertailu autokoulujen verkkosivuillaan ilmoittamista hinnoista antoi B-ajokortin keskihinnaksi Hämeenlinnan autokouluissa 1600–1740 euroa riippuen siitä, onko oppilaalla pohjalla kevytmoottoripyöräkortti ja käytetäänkö opetuksessa edullisempaa simulaattoriopetusta.

Vielä vuonna 2013 hämeenlinnalaisten autokoulujen B-ajokortti maksoi keskimäärin 1780 euroa, ja Hämeenlinna oli yksi kalleimpia kaupunkeja Suomessa ajaa ajokortti.

Autokoulu Lehtelä oli vertailussa kaupungin autokouluista kallein, mutta sen oppilailla oli Trafin tilastojen mukaan paras ajokokeen läpäisyprosentti Hämeenlinnassa. Yrittäjä Jani Salon mukaan täkäläisillä autokouluilla ei ole menossa tavanomaista tiukempaa hintakilpailua.

Lehtelän oppilaista ajokokeen läpäisi 84 prosenttia. Kokeen läpäisseistä neljä viidestä sai ajokortin ensimmäisellä yrityksellä.

Salo sanoo, että noin 85 prosenttia on maksimimäärä, joka voi läpäistä ajokokeen ensimmäisellä kerralla. Yleisin syy hylkäykselle on jännitys ja sen aiheuttama virhe.

– Läpäisytavoitteemme ensimmäisellä kerralla on 90 prosenttia, mutta sen saavuttaminen tuntuu aika mahdottomalta. Loput 15 prosenttia eivät ole suinkaan toivottomia tapauksia, vaan tutkinnon vastaanottaja hylkää tietyn määrän kokelaista ajattamalla vaikka sitten vaikeampaa reittiä, Salo sanoo.

Autokoulujen opetus on muuttunut ja muuttumassa voimakkaasti. Hämeenlinnalainen CAP-autokoulut on tuonut simulaattorit osaksi tavanomaista ajo-opetusta, ja Liikenne- ja viestintäministeriö käynnisti viime vuonna ajokorttikoulutuksen uudistamisen.

Uudistuksella on useita tavoitteita: sääntelyn keventäminen, ajokortin hinnan laskeminen ja vaihtoehtoisten, esimerkiksi digitaalisten opetusmenetelmien mahdollistaminen. Eduskunnalle lakiesitys etenee alkukesästä.

Käytännössä ajokorttikoulutuksesta tulisi tutkintopainotteinen, jolloin riittävät käsittely- ja teoriataidot hallitseva oppilas voisi päästä ajokokeeseen ja saada ajokortin nykyistä nopeammin. Luokkahuoneissa tapahtuvan opetuksen voisi korvata muulla opetuksella.

Jani Salo epäilee, että lakimuutos ei toteutuessaan tee ajokortin hankinnasta ainakaan nykyistä edullisempaa.

– Ajotutkintojen hylkäämiset lisääntyvät, jolloin autokoulu käy todellisuudessa kalliimmaksi oppilaalle. Uuden ajotutkinnon kustannukset ovat vähintään 200 euroa kerralla. Näin on käynyt muissakin maissa, enkä usko, että suomalaiset olisivat paljon parempia kuskeja kuin muuallakaan. HÄSA