Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan ensimmäisen hybridibussin kyytiin pääsee Aulangon ja Visamäen välillä

Hybridin hankintaan vaikuttivat polttoainesäästöt ja ympäristönäkökulma.
Inter Kuljetuksen liikennejohtaja Timo Frilander ajoi yrityksen uuden hybridibussin torstaina Hämeenlinnaan, jossa se pääsi liikenteeseen jo saman päivän iltana. Kuva: Sara Aaltio
Inter Kuljetuksen liikennejohtaja Timo Frilander ajoi yrityksen uuden hybridibussin torstaina Hämeenlinnaan, jossa se pääsi liikenteeseen jo saman päivän iltana. Kuva: Sara Aaltio

Hämeenlinnan kaupunkiliikenteessä otettiin käyttöön ensimmäinen hybridibussi.

Bussin omistaa Inter Kuljetus, ja se liikennöi torstai-illasta lähtien Visamäen ja Aulangon välillä kulkevalla linjalla 2.

– Tavoittelemme hankinnalla polttoainesäästöjä ja ympäristötehokkuutta, Inter Kuljetuksen liikennejohtaja Timo Frilander kertoo.

Lue myös: Suurissa kaupungeissa valmistaudutaan päästöttömään joukkoliikenteeseen, Hämeenlinna odottaa vielä

 

Uusi bussi on vuosimallin 2014 Volvo 7900. Frilander kertoo sen tulleen Saksasta.

– Polttoainesäästöjä pitäisi kertyä 30–40 prosenttia. Lisäksi nox-päästöjen pitäisi laskea 35 prosenttia ja hiilidioksidipäästöjen 39 prosenttia.

Nox-päästöillä tarkoitetaan typenoksidipäästöjä.

Hybridibussi käyttää liikkeelle lähtiessään aina 30 km/t-nopeuteen saakka käyttövoimanaan sähkövirtaa. Bussia ei tarvitse ladata, vaan se ottaa talteen käyttämänsä jarruenergian.

– Epäilen, että myöskään auton jarrupalat eivät kulu samalla tavalla kuin tavallisissa busseissa, koska jarrutus tapahtuu sähkömoottorilla.

Frilander ajoi itse bussin Hämeenlinnaan. Hän kertoo auton jarrupoljintuntuman eroavan hieman tavallisesta. Myös liikkeellelähtö on erilaista sähköstä johtuen.

– Pitää käydä niitä kuljettajien kanssa vielä vähän läpi ennen ajoa.

 

Hämeenlinnan kaupunkiliikenteen ensimmäinen hybridibussi on vuoden 2014 Volvo 7900.

Hankittu auto on Inter Kuljetuksen ensimmäinen hybridibussi. Yrityksen tuleviin hankintoihin vaikuttavat nyt kerättävät kokemukset.

– Polttoainesäästöjen lisäksi meitä kiinnostaa toimintavarmuus. Toisaalta näitä on jo niin paljon käytössä, että luulisi sen olevan tiedossa, jos kyseessä olisi täysi floppi.

Hän toivoo kokemuksia myös matkustajilta.

Uusi bussi on hiljaisempi, koska käydessään sähköllä ei sen käyntiääni ole juuri suhinaa kummempi. Bussissa on myös pariovet sekä edessä että takana ja matalalattia eli bussin käytävällä ei ole portaita.

 

Hämeenlinnan liikennekoordinaattori Kim Venesjärvi kertoo, että kaupungilla ei ollut roolia Inter Kuljetuksen hybridihankinnassa.

– Hankinta oli liikennöitsijän oma päätös. Tämä oli hyvä steppi eteenpäin kohti joukkoliikenteen vähäpäästöisyyttä.

Frilander kertoo keskustelleensa kaupungin kanssa siitä, mitä linjaa hybridibussi tulisi liikennöimään. Linja 2 on yksi Hämeenlinnan runkolinjoista ja Inter Kuljetuksen liikennöimistä linjoista vilkkain.

– Tällä linjalla bussia käyttävät varmasti paikallisten lisäksi myös matkailijat, jolloin hybridibussi tuo hyvää näkyvyyttä myös Hämeenlinnan kaupungille. Lisäksi linja liikennöidään päivittäin aamusta iltamyöhään, joten uuden bussin käyttöönotto sillä oli myös siltä osin perusteltua, Frilander kertoo. HÄSA