Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan Goodmaniin rynnätään alennusmyyntiostoksille – Alen merkitys on kuitenkin vähentynyt

Alennusmyynnit alkoivat Hämeenlinnassa osittain jo joulukuun alussa, ja ne jatkuvat edelleen.
Nokialainen Katariina Makkonen tuli Goodmaniin kiertelemään alennusmyynteihin. "En varsinaisesti etsi mitään, mutta tykkään katsella alennustuotteita. Jotain kivaa saattaa aina löytyä. Kautta aikojen parhain alennusmyyntiostokseni on eräät kengät." Kuva: Esko Tuovinen
Nokialainen Katariina Makkonen tuli Goodmaniin kiertelemään alennusmyynteihin. "En varsinaisesti etsi mitään, mutta tykkään katsella alennustuotteita. Jotain kivaa saattaa aina löytyä. Kautta aikojen parhain alennusmyyntiostokseni on eräät kengät." Kuva: Esko Tuovinen

Alennusmyyntien aikaistuminen on vähentänyt selkeää myyntipiikkiä, kerrotaan Hämeenlinnan kauppakeskus Goodmanin neljästä liikkeestä torstaina 2. tammikuuta. Osasta liikkeistä myös arvioidaan, että alennusmyyntien merkitys kokonaisuudessaan on laskenut viime vuosina.

Alennusmyyntien alkamisajankohta on aikaistanut viime vuosista, ja nykyään kuluttajilla on mahdollisuus shoppailla alennetuin hinnoin useampana päivänä.

 

Ostokäyttäytymisen muutos vaikuttanut alennusmyyntien merkitykseen

 

Goodmanissa alennusmyynnit pyörähtivät käyntiin joulukuun alussa ainakin Jack & Jonesissa, Vero Modassa ja Top Sportissa. Puolestaan Goodmanin Bik Bokissa alennusmyynnit alkoivat vasta joulun jälkeen tapaninpäivänä.

Vero Modan ja Jack & Jonesin myymäläpäällikkö Sonja Koljonen on työskennellyt vaatetusalalla jo useamman vuoden ajan, ja hänen kokemuksensa mukaan alennusmyyntien merkitys kokonaisuudessaan on laskenut.

– Alennusmyyntien suosiossa on nykyään valtava ero verrattuna viiden vuoden takaiseen suosioon, kertoo Koljonen.

Koljosen kanssa samaa mieltä on Bik Bokin myymäläpäällikkö Hanna Laaksonen.

– Alennusmyyntien merkityksen laskuun vaikuttavat yksinkertaisesti ihmisten ostokäyttäytymisen ja koko kaupanalan muutos, Laaksonen lisää.

 

Sonja Koljonen (vas.) auttaa Lotta Anttilaa (oik.) takin sovittamisessa. Hämeenlinnalainen Lotta Anttila tuli alennusmyynteihin etsimään uutta takkia ja housuja. Alennusmyynneissä hän kävi myös Helsingissä asti. Kuva: Esko Tuovinen.

 

Ei enää selkeää myyntipiikkiä

 

Alennusmyyntien jakautuminen yhä useammalle päivälle on vähentänyt selkeää myyntipiikkiä liikkeissä.

– Ostajien määrä ei ole meillä välttämättä muuttunut merkittävästi, mutta muutaman ruuhkaisen alennusmyyntipäivän sijaan ostajat käyvät nyt tasaisemmin, kertoo Top Sportin myyjä Veera Eerola.

Sama on havaittu myös Vero Modassa, Jack & Jonesissa ja Bik Bokissa.

– Ennen alennusmyynneissä käytiin nimenomaan muutamina alkupäivinä, mutta nykyään myynti jakautuu tasaisemmin eri päiville, Koljonen kertoo.

Marraskuun loppuun sijoittuva ostospäivä Black Friday on osittain horjuttanut alennusmyyntien asemaa, etenkin niissä liikkeissä, joissa alennusmyynnit alkavat reilusti ennen joulua.

– Black Friday itsenäisenä tapahtumana on kasvattanut suosiotaan valtavasti, ja totta kai se vaikuttaa alennusmyyntien menestykseen, Laaksonen kertoo.

 

Palautusruuhkaa ei juuri koskaan

 

Liikkeistä kerrotaan, että alennusmyynteihin ei välttämättä tulla etsimään mitään tiettyä ennen tai jälkeen joulun.

– Alennusmyynneissä tehdään herkemmin heräteostoksia, koska hinnat ovat edullisemmat, Koljonen kertoo.

Laaksonen Bik Bokista lisää kuitenkin, että joulun jälkeen ihmiset tulevat käyttämään saamiaan lahjakortteja.

– Alennusmyynteihin saatetaan tulla myös katsomaan, onko jokin tietty vaate alennuksessa, Laaksonen kertoo.

Joulun jälkeistä palautusruuhkaa ei liikkeissä ole havaittu juuri koskaan. Palautuksien sijaan ihmiset tulevat vaihtamaan saamiaan vaatteita väärien kokojen tai värien vuoksi.

– Palautuksissa tai vaihdoissa ei ole mitään älytöntä piikkiä joulun jälkeen. Suurimmalla osalla on nykyään jo ostovaiheessa hyvä käsitys siitä, mitä he haluavat ostaa, Laaksonen kertoo. HäSa

Siiri Kimonen (etualalla) ja Päivi Kimonen veivät Aarreaittaan pieneksi jääneitä vaatteita. Kirpputoripöytää he kyselivät jo marraskuussa.
Kuva: Esko Tuovinen.

Päivän lehti

20.9.2020

Fingerpori

comic