Kanta-Häme Hämeenlinna, Hattula

Hämeenlinnan ja Hattulan jäteuudistus ruuhkautti jälleen Kiertokapulan asiakaspalvelun – Uudet jäteastiat viikkoja myöhässä

Hämeenlinnan ja Hattulan jätehuollon siirto Kiertokapulalle ei ole sujunut ongelmitta. Astioita ei ole löytynyt, tyhjennysvälit ovat menneet sekaisin ja moni joutuu odottamaan uutta jäteastiaansa pitkään. Asiakaspalvelun ruuhkan purkamiseen kulunee koko toukokuu.
Hämeenlinnalaiset ja hattulalaiset ovat joutuneet uusimaan jäteastioitaan, kun niiden tyhjennyssopimukset ovat rauenneet tänä keväänä. Kuva: Pekka Rautiainen, Arkisto
Hämeenlinnalaiset ja hattulalaiset ovat joutuneet uusimaan jäteastioitaan, kun niiden tyhjennyssopimukset ovat rauenneet tänä keväänä. Kuva: Pekka Rautiainen, Arkisto

Kiertokapulan asiakaspalvelu on ruuhkautunut sen jälkeen, kun loput Hattulasta ja Hämeenlinnasta siirtyi kunnan kilpailuttamaan jätehuoltoon viime viikolla.

– Puhelimet soivat jatkuvasti, ja vastausta joutuu jonottamaan. Tällä hetkellä sähköposteihin vastaaminen on noin viikon myöhässä, kertoo asiakaspalveluesimies Minna Häkkinen Kiertokapulasta.

Kiertokapulan kilpailuttama Hattulan ja Hämeenlinnan pohjoisen ja läntisen alueen kiinteistöjen seka- kuiva- ja biojätteiden jätehuolto käynnistyi viime lokakuussa, ja alueen itä- ja eteläosat tulivat mukaan toukokuun alussa. Tämä on tarkoittanut monelle uuden jäteastian hankkimista ja vanhasta luopumista.

“Sähköposteihin vastaaminen on noin viikon myöhässä.”

Hämeen Sanomiin yhteyttä ottanut lukija kertoo, että hänen Kiertokapulalta vuokraamansa 240 litran jäteastian piti saapua sopimuksen mukaan tällä viikolla. Astian toimitus siirtyy kuitenkin kuukaudella eteenpäin viikolle 23 astiatoimitusten reititysvirheen takia.

Häkkisen mukaan tämä liittyy urakan alkuun. Asiakkaat, joilla on ollut vuokra-astia edelliseltä toimijalta, ovat siirtyneet Kiertokapulan vuokra-astian käyttöön tai ostaneet uusia.

– Useampi sata jäteastiaa on nyt toimituksessa. Omalla suhteellisen pienellä autollamme kuljetus venyy todella pitkälle, Häkkinen sanoo.

– Siksi olemme nyt käyttäneet ulkopuolista kuljetusyritystä, jotta olemme saaneet ne isommalla autolla toimitettua. Pyrimme siihen, että saamme astiat aikaisemmin asiakkaille.

Tyhjennysvälit sekaisin

Kiertokapulaan on tullut eniten yhteydenottoja siitä, ettei uutta jäteastiaa ole löytynyt.

– Se korjaantuu nopeasti, kun jäteastioiden paikat tulevat asiakkaille ja kuskeille tutuiksi, Minna Häkkinen toteaa.

Lisäksi asiakkaiden jäteastioiden tyhjennysvälit ovat voineet venyä liian pitkiksi tai tyhjennys on saattanut tulla heti edellisen perään. Häkkisen mukaan tämä johtuu siitä, ettei Kiertokapulalla ole tietoa vanhan jätehuollon toimijan tyhjennysten aikatauluista.

Kilpailutuksen voittaneet Remeo oy ja Urbaser oy ovat tyhjentäneet koko  Hämeenlinnan ja Hattulan jäteastioita viime ja tämän viikon. Häkkinen kertoo, että kahden viikon tyhjennysvälit alkavat olla nyt kunnossa.

Koko toukokuu ruuhkaisissa merkeissä

Jos kiinteistön jäteastia on haettu pois eikä uutta ole vielä tilalla, Kiertokapula kerää jätteet säkeissä tai pyrkii toimittamaan jäteastian mahdollisimman nopeasti.

– Tietooni ei ole tullut, että asiakas olisi ollut viikkotolkulla pulassa ilman astiaa. Jos tilanne on mahdoton, naapurien kanssa voi myös sopia kimppa-avusta, että heidän astiaansa saisi käyttää väliaikaisesti, Häkkinen neuvoo.

Jos tyhjennystä ei päästä tekemänä esimerkiksi astian toimitusvaikeuksien takia, Kiertokapula ei peri asiakkaalta tyhjennysmaksua.

– Pyrimme aina selvittämään ongelman asiakkaan kanssa.

Häkkinen olettaa, että koko toukokuu menee ruuhkaisissa merkeissä. Kiertokapula palkkasi keväällä lisähenkilökuntaa asiakaspalveluun ruuhkan varalle.

– Ruuhka on ollut helpompi kuin syksyn aloituksessa, koska asiakkaat ovat olleet hyvin aktiivisia alkuvuodesta saakka. Olemme saaneet tietoja korjattua jo kevään aikana. alitettavasti toukokuu menee ruuhkaisissa merkeissä, mutta uskon, että sitten pääsemme normaaleihin aikatauluihin, Häkkinen sanoo. HäSa

Lue lisää:

Jäteuudistus johti viestiruuhkaan myös syksyllä: Kiertokapula purkaa viestiruuhkaa viikonloppuna – jätesotkun arvellaan silti kestävän vielä ainakin pari viikkoa

Hattulan ja Hämeenlinnan itäisen ja eteläisen alueen asukas: Jos et ole saanut postia Kiertokapulalta, ota yhteyttä asiakaspalveluun

Kiertokapulan jätehuolto

Hattulan kunta ja Hämeenlinnan kaupunki ovat antaneet kunnan vastuulle kuuluvan seka- kuiva- ja biojätteiden jätehuollon kuntien omistaman Kiertokapula oy:n hoidettavaksi.

Muutos koskee kaikkia vakituiseen asumiseen käytettyjä kiinteistöjä ja vapaa-ajan asuntoja.

Hämeenlinnan ja Hattulan pohjoinen ja itäinen alue siirtyivät uuteen järjestelmään jo lokakuussa 2018.

Itäinen ja eteläinen alue tulivat mukaan toukokuussa jätteenkuljetuksen kunnallistamisen toisessa vaiheessa.

Loput kiinteistöjen haltijan sopimat jäteastioiden tyhjennyssopimukset raukesivat huhtikuun lopussa.

Remeo oy hoitaa tyhjennykset pohjoisella ja eteläisellä alueella. Läntisen ja itäisen alueen hoitaa Urbaser oy.

Muutos koskee vain seka-, kuiva- ja biojäteastioita. Muiden jätteiden, kuten lasin ja kartongin, keräyksen hoitaa kiinteistön itse kilpailuttama kuljetusyritys.

Vuoden 2019 alussa jätelaki muuttui, ja kunnan vastuu yhdyskuntajätehuollon järjestämisestä rajattiin asumisessa syntyvään jätteeseen ja kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvään yhdyskuntajätteeseen.