Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan kaduille ensimmäiset kaasubussit – Scania luovutti Vekka Groupille kuusi kaasulinja-autoa

Vekka Group aloittaa liikennöinnin uusilla biokaasulinja-autolla torstaina.
Scanian Etelä-Suomen aluejohtaja Tommi Salminen ja Vekka Groupin toimitusjohtaja Tomi Vasiljev esittelevät kaasubusseja.

Biokaasulla toimivat linja-autot otetaan käyttöön Hämeenlinnassa torstaina. Kaasubussit tulevat Hämeenlinnan kaupunkiliikenteen linjoille 1, 3 ja 11.

– Keskiviikkona koulutamme henkilökuntaamme linja-autojen käyttöön. Torstaina pääsemme aloittamaan niillä liikennöinnin, sanoo Vekka Groupin toimitusjohtaja Tomi Vasiljev.

Lähipäästöt putoavat

Scania luovutti tiistaina Vekka Groupille kuusi biokaasulinja-autoa. Linja-autoyhtiön piti ottaa uudet linja-autot käyttöön jo kesällä, mutta koronapandemia viivytti linja-autojen valmistusta.

Tomi Vasiljevin johtama Vekka Group hankki miljoonien eurojen uudet kaasubussit Hämeenlinnan kaupunkiliikenteeseen. Kuva: Esko Tuovinen
Tomi Vasiljevin johtama Vekka Group hankki noin kahden miljoonan euron uudet kaasubussit Hämeenlinnan kaupunkiliikenteeseen. Kuva: Esko Tuovinen

Uudet Scania-bussit ovat Kanta-Hämeen ensimmäiset kaasulla toimivat linja-autot. Ne vähentävät Hämeenlinnan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä lähes 500 tonnia. Kaasuauton lähipäästöt, kuten typen oksidit ja pienhiukkaset, ovat murto-osa vanhan dieselauton päästöistä.

– Kaasuajoneuvojen tekniikka on luotettavaa, ajoneuvot ovat hiljaisia ja kaupunkiliikenteessä matkustusmukavuus niillä on erinomainen, sanoo Scania Suomen myyntipäällikkö Ilkka Korpela.

Useissa kaupungeissa on otettu käyttöön kaasubusseja. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä dieselajoneuvoja korvataan kuitenkin sähkölinja-autoilla.

Kaasulinja-autot poikkeavat ulkonäöltään tavallisista kaupunkilinja-autoista vain korkeudeltaan. Ylärakenteisiin sijoitetut kaasutankit korottavat niitä hieman. Vekka Groupin hankkimissa Scania Citywide LE -autoissa on viisi 315 litran tankkia.

Linja-auton 1 575 litran kaasulla voi ajaa noin 500 kilometriä tankkaamatta. Dieselbussien 350–500 litran polttoaineella kantama on huomattavasta tätä pidempi.

– Kaasulinja-autot sopivat hyvin nimenomaan kaupunkiliikenteeseen, toteaa Korpela.

Scania on toimittanut vajaa 40 biokaasubussia Suomen kaupunkeihin. Korpelan mukaan ajoneuvot ovat toimineet hyvin.

Scanian myyntipäällikön Ilkka Korpelan mielestä kaasubussit sopivat hyvin nimenomaan kaupunkiliikenteeseen.

– Poikkeuksetta kaikki asiakkaamme ovat olleet tyytyväisiä hankintaansa.

Vekka Groupin linja-autot on valmistettu Scanian Puolan ja Lahden tehtailla.

Osa kilpailutusta

Biokaasubussit olivat osa pisteytystä Hämeenlinnan kaupunkiliikenteen kilpailutuksessa. Vekka Group sisällytti ne voittaneeseen tarjoukseensa. Yhtiö teki miljoonainvestoinnin, kun se hankki linja-autot.

– Hämeenlinnan kaupunkiliikenteen linja-autoista on nyt noin neljännes uusittu. Nämä täyttävät EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin, kertoo Hämeenlinnan joukkoliikennekoordinaattori Kim Venesjärvi.

Suomessa on parhaillaan harkinnassa, kiristääkö se julkisten ajoneuvojen puhtausvaatimuksia direktiiviä kireämmäksi.

Gasum laajensi Hämeenlinnan Tiiriön tankkausasemaa kesällä. Se suurensi aseman kaasuvarastoa ja asensi uuden kompressorin. Gasum valmistaa biokaasua hajoavista biojätteistä, kuten kotitalouksien jätteistä, päivittäistavarakaupan hävikistä ja yhdyskuntien jätevesistä. HÄSA

Vekka Groupin toimitusjohtaja Tomi Vasiljev kertoo videolla biokaasulinja-autojen hankinnasta:

 

Kommentti: Elämänlaatu paranee

Hämeenlinnan keskustan tuntumassa liikkuvien ihmisten elämänlaatu paranee. Mustaa savua tupruttavat linja-autot tuottavat ison osan kaupunkien hiukkaspäästöistä ja happamista kaasuista.

Suomi on kulkenut jälkijunassa julkisen liikenteen puhdistamisessa. Umpiköyhien kehitysmaiden kaupungeissa linja-autot on saatettu jo aikaa sitten vaihtaa kaasubusseihin, joiden päästöt ovat lähes sataprosenttisesti hiilidioksidia ja vettä.

Ruotsi on joukkoliikenteen päästöjen vähentäjänä yksi edelläkävijöistä. Ruotsista onkin saanut Suomeen halvalla ikivanhoja linja-autoja, joita siellä ei ole enää saanut käyttää. Ruotsalaisen voitto on jälleen suomalaisten tappio.

Suomessa keskitytään siihen, että dieselajoneuvot osin korvataan sähkö- tai biokaasuajoneuvoilla. Olisi syytä arvioida kokonaisuutena lähipäästöjä, joita voidaan uusilla diesel- tai kaasuajoneuvoilla leikata tuntuvasti.

_______________

Oikaisu 26.8.2020 klo 16.01

Keskiviikkona (26.8. s. A3) julkaistun kaasubussiartikkelin etusivun vinkin ja verkkojutun pääkuvan kuvatekstissä oli virhe. Kuvassa yhdessä Vekka Groupin toimitusjohtajan Tomi Vasiljevin kanssa esiintyy Scanian Etelä-Suomen aluejohtaja Tommi Salminen, eikä Scania Suomen markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic