Kanta-Häme

Hämeenlinnan katuvalot sammutetaan kesäksi

Hämeenlinna aikoo säästää katuvalaistuksesta tulevana kesänä. Katuvalot ovat sammutettuina toukokuun puolivälistä heinäkuun loppuun. Valaistusverkoston omistava Hämeenlinnan Valot Oy teki päätöksen säästösyistä.

Hämeenlinnan Valot Oy:n hallituksen puheenjohtajan Keijo Ventolan (ps.) mukaan kaupunki budjetoi yhtiölle 100 000 euroa vähemmän edellisessä talousarviossa. Lamppujen sammuttaminen on osa tätä säästösuunnitelmaa. Säästöpainetta aiheuttavat myös nousussa olevat sähkön siirtomaksut.

Ventolan mukaan sammuttamalla valot reiluksi kahdeksi kuukaudeksi saavutetaan 50 000–70 000 euron säästöt. Päätöstä on tosin pohdittu myös ekologisuuden kannalta.

– Kesällä valoisaan aikaan on turha polttaa lamppuja, Ventola sanoo.

Katuvalot sammutetaan kesäksi monessa kaupungissa, lähiseudulta esimerkiksi Janakkalassa on tehty näin viime vuosina. Kansalaiskeskustelussa on usein oltu huolissaan liikenneturvallisuuden puolesta. Ventolan mukaan turvallisuusnäkökulma oli esillä keskusteluissa, kun päätöstä tehtiin. Yhtiön hallitus päätyi lopputulokseen, ettei valojen sammuttaminen kyseiseen aikaan ole riskialtista.

– Kaupunkialueella on muitakin valonlähteitä, kuten mainostauluja. Syrjäisillä paikoilla taas ei ole kulkijoita, Ventola sanoo.

Ventola kuitenkin toteaa, että yhtiö on valmis harkitsemaan päätöstä uudelleen, jos merkittäviä ongelmia ilmenee.

Hämeenlinnan Valot Oy vastaa Hämeenlinnassa ja sen liitoskunnissa yhteensä 18 000 valaisimesta. Suurin osa valaisimista on suurpainenatriumlamppuja. Joukossa on myös joitakin vanhoja elohopeahöyrylamppuja.

Kaupunki aikoo korvata molemmat lamppumallit ledeillä. Kesän aikana toteutetaan kilpailutus, jossa valitaan sopivat ledpolttimot.

Suurta kertainvestointia ei ole luvassa, vaan saneeraus toteutetaan vaiheittain seuraavien vuosien aikana.

– Arvioisin, että viiden vuoden sisällä suuri osa verkostosta on ledvaloja, Ventola sanoo.

Esimerkiksi Janakkalassa valtaosa vanhoista lampuista on jo korvattu ledeillä. Ventolan mukaan Hämeenlinnassa on tarkoituksellisesti edetty harkiten.

– Meidän verkosto on melko laaja. Kun lamput kerran on valittu, ne on tolpan nokassa parikymmentä vuotta, Ventola sanoo.

Uudiskohteet ja vaihdettavat lamput toteutetaan jo nyt ledeillä. Yhteensä ledejä on Hämeenlinnan katuvaloissa joitakin satoja, esimerkiksi asematunnelin valaistus on toteutettu ledeillä.

Kokemukset ovat Hämeenlinnan Valot Oy:n kehitysjohtajan Jari Kattaisen mukaan hyviä.

– Asematunnelin valaiseminen kuluttaa nyt 50–70 prosenttia vähemmän energiaa, Kattainen sanoo.

Joissain kaupungeissa on kokeiltu liiketunnistimella toimivia katuvaloja, jotka sopeutuvat alueensa liikennemäärään. Kattaisen mukaan tällaisia valoja ei Hämeenlinnaan ole tulossa.

– Liiketunnistimet ovat niin suuri investointi, etteivät ne maksa itseään koskaan takaisin, Kattainen sanoo. HÄSA

Päivän lehti

29.1.2020