Kanta-Häme

Hämeenlinnan kaupunki ei rajoita enää etätöiden määrää

Suomen kasvukäytäväksi nimetyllä alueella liikkuu päivittäin satojatuhansia työmatkalaisia.

Hämeenlinnassa julkisella sektorilla voi nykyään hoitaa töitä työmatkalla ja myös etänä. Päätös tehtiin keväällä, sitä ennen etätyö oli rajoitettu kahteen päivään kuukaudessa, eikä työmatkaa laskettu työaikaan.

– Aika moni työntekijämme kulkee töihin toisesta kunnasta. Työntekijöiltä edellytetään joustavuutta, samaa voidaan edellyttää myös työnantajilta, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo huomauttaa.

Etätyön määrää tai päiviä ei Hämeenlinnan kaupunki enää rajaa. Myös työmatka-aika yhteen suuntaan tulkitaan työajaksi, mikäli työtä voi tehdä julkisissa kulkuvälineissä.

– Se on merkittävä kilpailukykyyn vaikuttava asia. Tosin etätyö ei ole kaikissa hommissa mahdollista, hän muistuttaa.

Terveydenhoitoalalla etätyö on käytännössä mahdotonta.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin hallintoylihoitajan Kirsi Leinon mukaan Kanta-Hämeen keskussairaalan työntekijöistä iso osa tulee Hämeenlinnan ulkopuolelta.

– Tarkkaa lukua en osaa sanoa, mutta työssäkäyntialue on laaja. Minulla on tuhat alaista, etätyö ei käy päinsä, Tampereelta junalla kulkeva Leino sanoo.

Akselilla Helsinki–Hämeenlinna–Tampere sijaitsee noin 40 prosenttia koko maan työpaikoista.

Kasvukäytävän sisäinen liikkuvuus ja saavutettavuus ovat HHT-akselin valtteja – vai ovatko? Pääterveysasemalla työskentelevä riihimäkeläinen sairaanhoitaja Terhi Pohjanlehto ei allekirjoita väitettä.

– Ne voisivat olla, jos junat kulkisivat entiseen tapaan. Naapurista on niin hankala päästä Hämeenlinnaan, että mielessä on käynyt hakea töitä muualta. Tykkään työpaikastani, mutta Helsinkiin pääsee paljon vaivattomammin, Pohjanlehto huomauttaa.

VR on myrkkyä aamu-, ilta-, ja yövuoroja tekevälle hoitotyöläiselle, vaikka pääterveysasema sijaitsee kivenheiton päässä Hämeenlinnan rautatieasemasta.

– Ennen aamuvuoroon ehti Riksusta kello 6.13 lähtevällä junalla. Nyt myöhästyn töistä joka kerta vartin, kun juna lähtee 6.40.

Jotta Pohjanlehto ehtisi kello 7 aamuraportille ajoissa, hänen pitäisi hypätä junaan jo kello 5.40.

– Se on hoitotyöstä pois, kun kollega joutuu raportoimaan illan ja yön tapahtumat uudestaan.

Onneksi työnantaja on ymmärtäväinen, Pohjanlehto kiittelee. Silti hänen työpäivänsä voivat venyä vuorosta riippuen 12-tuntisiksi.

– Juna lähtee vasta kahden tunnin kuluttua työvuoron päättymisestä. VR näyttää suunnittelevan, milloin ihmiset kulkevat töihin ja kotiin. Ei sen niin pitäisi mennä.

Ainoan plussan Pohjanlehto antaa VR:lle siitä, että hän alkaa kohta olla aika rautaisessa kunnossa.

– Iltavuorojen jälkeen vetää heittämällä rantareitin 5–6 kilometrin lenkin – junaa odotellessa. Olisi minulla kotonakin tekemistä, kolmen lapsen äiti muistuttaa.

Junalla on kuitenkin pakko kulkea, auto kävisi paljon kalliimmaksi.

– Verottaja korvaa vain halvimman mukaan. Kuukausilippu on noin 120 euroa kuukaudessa, autolla rahaa palaisi liikkumiseen enemmän. HäSa

Päivän lehti

30.10.2020

Fingerpori

comic