Kanta-Häme

Hämeenlinnan kaupunki kyllästyi bussiyhtiöiden sopimusrikkeisiin: liikennöitsijöille laaditaan sanktiojärjestelmä

Muutosta valmisteleva joukkoliikennekoordinaattori: ”Valitettavasti osa liikennöitsijöistä tietoisesti käyttää hyväkseen sopimuksen sanktioimattomuutta.”
Hämeenlinnan kaupunki aikoo panna bussiyhtiöt ruotuun uudella sanktiojärjestelmällä. Kuva: Pekka Rautiainen Kuva: Pekka Rautiainen
Hämeenlinnan kaupunki aikoo panna bussiyhtiöt ruotuun uudella sanktiojärjestelmällä. Kuva: Pekka Rautiainen Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnan kaupunki on luomassa linja-autoyrityksille kannuste- ja sanktiojärjestelmää, jotta ne hoitaisivat sovitut velvoitteensa nykyistä paremmin.

”Käytäntö on osoittanut, että sopimusliikennöitsijät eivät noudata sopimuksen ehtoja, koska noudattamattomuutta ei ole mitenkään sanktioitu”, kirjoittaa Hämeenlinnan kaupungin joukkoliikennekoordinaattori Kim Venesjärvi kaupunkirakennelautakunnan joukkoliikennejaoston esityslistalla.

”Valitettavasti osa liikennöitsijöistä tietoisesti käyttää hyväkseen sopimuksen sanktioimattomuutta”, hän jatkaa.

Joukkoliikennejaosto käsittelee uutta kannuste- ja sanktiomallia tiistain kokouksessaan.

Parhaat suoritukset palkitaan

Hämeenlinnan joukkoliikenneyksikkö katsoo, että sanktiot pitäisivät palvelutason ja asiakastyytyväisyyden toivotulla tasolla, kun liikennöitsijät joutuisivat maksamaan laiminlyönneistään.

Hämeenlinnaan suunniteltu sanktiomalli poikkeaa muiden kaupunkien malleista siinä, että perityt sanktiomaksut ”ajamattomuuksista ja muista rikkeistä palautettaisiin bonuksina takaisin parhaiten toimineelle tai toimineille yrityksille”, toisin sanoen ”sille tai niille liikennöitsijöille, jotka ovat hoitaneet liikennöinnin mallikkaasti koko sopimusvuoden ajan tai toisena vaihtoehtona puolen vuoden ajan”.

Esitettävässä järjestelmässä kaupunki- ja seutuliikenteen sopimusliikennöitsijöille annettavia kannustepisteitä vähennettäisiin sitä mukaa, kun rikkomuksia havaitaan ja raportoidaan. Bonukset suhteutettaisiin sopimusliikenteen lähtöjen ja liikennöintipäivien määriin.

Matkustajamääriä pyritään kasvattamaan

Kaupunki haluaa lisätä seudun bussiliikenteen nihkeästi kasvaneita matkustajamääriä. Joukkoliikennekoordinaattorin mukaan se vaatii palvelutason parantamista ja linjaston kehittämistä.

Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteeseen tehdään projektisuunnitelma, jossa määritellään yhteiset tavoitteet ja toimenpiteet joukkoliikenteen kehittämiselle ja matkustajamäärien kasvulle. Projektisuunnitelmasta pyydetään tarjoukset WSP:ltä, Rambollilta ja Sitowiselta. Linjaston muutosten suunnittelu tehdään joukkoliikenneyksikön omana työnä. HÄSA

Päivän lehti

3.7.2020