Kanta-Häme

Hämeenlinnan kirje: Ähäkutti! Eipä tule Asemanrannan pysäköintitalosta rumilusta

Yhtenäisen möhkäleen sijasta pysäköintilaitos viipaloitiin neljään osaan. Massa rikotaan myös kirjotiilimuurauksella, ruostuvalla teräksellä ja taiteella.
Asemanrantaan syksyksi valmistuvan pysäköintitalo Pöökin alakertaa elävöittää kirjotiilimuuraus. Kuva: Pekka Rautiainen

Olipa kaupungin pysäköintipolitiikasta ja Asemanrannan pysäköintitalosta mitä mieltä tahansa, on tunnustettava, että rakennuksestahan on tulossa arkkitehtonisesti varsin kiinnostava ilmestys.

Jos joku pelkäsi tylsänharmaata betonijötikkää, niin turhaan pelkäsi. Noin 21 000 kerrosneliön massa ei näytä massalta, kun julkisivussa on eläväisiä yksityiskohtia.

Museovirastohan piti jo vuonna 2016 suorastaan kyseenalaisena pysäköintilaitoksen tekemistä asema-alueen suojeltujen rakennusten tuntumaan.

Yhtenäinen jättilaatikko ei toki kyseeseen tullutkaan. Kuudensadan autopaikan tilat on jaettu neljään eri ”viipaleeseen”, joiden korkeuskin on porrastettu asema-aukiota kohti ja jotka kapenevat päädyistään.

Lokkiperspektiivistä huomaa, että pari osaa on ihan vinossa. Silläkin on elävöitystarkoitus.

Parkkitalon yläosissa on paljon corten-terästä, jonka on tarkoituskin ruostua. Materiaali on tuttu Verkatehtaan uudesta osasta. Kuva: Pekka Rautiainen

Pälkäneen poika tuntee Hämeenlinnan

Rakennuksen volyymi on saatu tuntumaan pienemmältä myös jäsentelemällä julkisivuja, kuten arkkitehtisuunnittelijat sanovat.

Arkkitehti Vesa Humalisto helsinkiläisestä suunnittelutoimisto Inaro oy:stä tuntee entisenä pälkäneläisenä hyvin Hämeenlinnan ja täkäläiset intohimot. Niitähän kohdistuu myös kulttuurihistorialliseen ympäristöön rakentamiseen – ja pysäköintiin.

Humalisto kertoo tavoitellun parkkitalon sovittamista paikan henkeen niin, ettei siitä tulisi kolkkoa.

”Kävelijöiden korkeudella” rakennus verhoillaan rouhealla ja juurevalla kirjotiilimuurauksella, joka tuo pintaan syvyyttä sekä valon ja varjon vaihtelua.

Ylempänä elävöittäjänä käytetään corten-teräksestä taitettuja ”kasetteja”. Materiaali on myös viittaus Verkatehtaan uudisosan teräsvaippaan ja entiseen Saarioisten ja Mensan teollisuusalueeseen.

Rakennusosat on suunniteltu niin, että luonnonvalo luo ”kanjoneita” ja avaruutta. Tällä vältetään luolamaisuutta.

Lasten keksimä Pööli-nimi innostaa

Syksyyn mennessä valmistuvan laitoksen nimihän on Pööli. Sen keksivät naapurissa sijaitsevan Tiedepäiväkoti Pilkkeen lapset.

Arkkitehtikin innostuu nimestä.

– Se on aivan loistava, ihan mahtava! Ei mikään mainostoimisto olisi voinut sitä keksiä.

Asemanrannan Mensanaukion näyttävän taideteoksen hankinta etenee. Havainnekuva: Autodesk

Päivän peilin hiominen jatkuu

Pysäköintilaitoksen oheen on luvassa myös taideteos. Tuo projekti on edennyt jo pitkälle, mutta siitä ollaan vielä hissukseen.

Sen sijaan Asemanrannan Mensanaukiolle tulevan Päivän peili -teoksen valmistelu etenee.

Toissaviikolla kaupunki tilasi tuon näyttävän taideteoksen luonnossuunnittelun taiteilija Johanna Ropelta, Insinööritoimisto Anders Westerlund Oy:ltä, Tomi Moisio/Nuutajärven Vanha Talli Ay:ltä ja Arkkitehtitoimisto Livady Oy:ltä 15 000 euron yhteishinnalla.

Tuolla rahalla saa siis vasta luonnoksen. Ennen kuin alkaa parku kalleudesta, muistutettakoon, että kunnianhimoisen Asemanrannan taideohjelman rahoitukseen kerätään alueen rakennusyhtiöiltä ja rakennuttajilta vuosien mittaan arviolta 645 000 euron potti.

Taiteen rahoitus tulee maankäyttö- ja tontinluovutussopimuksista kertyvistä maksuista, kahdeksan euroa per kerrosalaneliömetri.

Teknisesti vaativa, iso teos

Päivän peilin tekemiseen osallistuu jo tässä vaiheessa monta tekijää, sillä teos on teknisesti vaativa. Apua tarvitaan teräsrakenteiden suunnittelijalta ja niiden valmistuksen asiantuntijalta sekä konetekniseltä asiantuntijalta.

Teos koostuu kahden pylvään varassa seisovasta teräskehästä ja viereen istutetusta tammesta. Halkaisijaltaan 7-metrinen teräskehä pyörii akselinsa ympäri kerran tunnissa, luoden erilaisia varjoja eri vuorokauden- ja vuodenaikoina.

Helsinkiläinen Johanna Rope ja työryhmä voittivat teoksellaan pari vuotta sitten taidekilpailun Mensanaukion jalankulkualueelle sijoittuvasta julkisesta taiteesta. Teoksen hankkimisesta päätetään vielä erikseen ja siitä tehdään sopimus taiteilijan kanssa luonnosvaiheen jälkeen.

Kaikkiaan Asemanrantaan on kaavailtu 6–7 pysyvää taideteosta. Ne tulevat kaupungin omistukseen ja kaupunki vastaa niiden ylläpidosta. HäSa

Päivän lehti

9.7.2020