Kanta-Häme

Hämeenlinnan kirje: Kaupunkilaiset pääsevät työstämään keskustavisiota piakkoin

Muutama vuosi sitten valmistuneessa Kantolan visiossa kierretään Luukkaanlahtea fillarilla, ja kaikilla on ihanaa. Kuva: Serum Architects

Saapa nähdä, pystytäänkö Hämeenlinnan keskustavision päivityksen yhteydessä keskustelemaan mistään muusta yksityiskohdasta kuin pysäköinnistä.

Kansalaiset pääsevät ainakin ehdottamaan ja kommentoimaan niin verkossa kuin työpajoissakin.

Ensimmäisen työpajan ajankohtakin on tiedossa. Se järjestetään Raatihuoneella 6. helmikuuta.

Kaupungin verkkosivuilla on runsaasti aiheeseen liittyvää taustatietoa. Tosin se on aika hankalasti löydettävissä.

Ensin on tiedostettava, että tämä on kaavoitusta ja että kaavoitus on palvelu. Sen jälkeen polku oikealle verkkosivulle avautuu.

Kaurialastakin kaavarunko

Sivuilla onkin monenlaista suunnitelmaa ja visiota. Sieltä löytyy muun muassa Kaurialan kaavarunko, joka viitisen vuotta sitten laadittiin, kun vielä luultiin autoliikkeiden siirtyvän Sunny Car Centeriin.

Aikaa myöten asuminen saattaakin syrjäyttää autokaupan, sillä alue on keskeinen.

Sitä paitsi Suomen yliopistokiinteistöt kaavailee ihan naapuriin Seminaarin vaiheille useita asuintaloja.

Kohtalon ivaa olisi, jos autokaupalle löytyisi uutta tilaa esimerkiksi Kirstulan pellolta.

Kantolaa pidetään varastossa

Mielenkiintoinen on myös Serum Arkkitehtien perusteellinen selvitys Kantolan alueesta ja mahdollisuuksista rakentaa sinne asuntoja. Sekin on vuodelta 2013.

Kantolassa maaperä on paikoin hyvin saastunutta, eikä sinne niin vain rakenneta. Vuoteen 2030 yltävässä visiossa asuinrakentamiselle on löytynyt silti runsaasti tilaa.

Tosin Kantola ei todennäköisesti sisälly nyt uudistettavaan keskustavisioon, vaan sitä pidetään ikään kuin varastossa.

Jos nimittäin tapahtuu ihme ja yhtäkkiä kaikki haluavat muuttaa Hämeenlinnan kantakaupunkiin, takataskussa on rakennusmaata ja järvinäköalaa, tosin aika kalliisti rakennuskuntoon saatettavaa.

Tietulli taas harkinnassa

Helsingin seudulla suunnitellaan jälleen, että kaikille pääväylille asetettaisiin ruuhkamaksut.

Tämä ei ole uusi ajatus, mutta nyt asiaa ajetaan lausuntokierroksella olevassa Helsingin seudun 14 kunnan maankäytön, asumisen ja liikenteen strategisessa suunnitelmassa vuosille 2019–2050 (Mal 2019).

Ruuhkamaksu koskisi luonnollisesti myös Hämeenlinnan väylää (Helsingin Uutiset 26.12.).

Taustalla on liikennemäärien suitseminen. Ilman toimenpiteitä liikenteen uskotaan kasvavan nopeasti.

Kun kolmostiellä Vantaan ja Helsingin rajalla kulkee nyt arkipäivisin 63 000 ajoneuvoa, 10 vuoden kuluttua niitä on jo 73 000. Se on ilmaston, ruuhkien ja tieverkon kannalta kestämätöntä.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, missä kohdassa tietullia perittäisiin ja paljonko se olisi.

Lisää julkista liikennettä

Kukaan tuskin huvikseen ajelee Stadiin omalla autolla. Tässä tullaan taas peruskysymykseen.

Jos bussien lisäksi junat kulkisivat säännöllisesti kerran tunnissa molempiin suuntiin ja pysähtyvät aina Hämeenlinnassa ja Riihimäellä, tarve yksityisautoiluun vähenee.

Pitäisi vain tulevissa vaaleissa löytää ne kantahämäläiset ehdokkaat, jotka pystyvät rata-asioita oikeasti ajamaan.

Ruuhkamaksuista käydään keskustelua myös Facebookin Hämeenlinnan politiikka -ryhmässä. Vapaata liikkumista ja autoilua vaaditaan.

Tosin myös ristiriitaisia vaatimuksia ihmetellään. Toisaalta vastustetaan ruuhkia ja toisaalta ruuhkamaksuja, halutaan sujuvaa liikennettä, mutta ei ilmansaasteita ja tietenkin ilmaisia parkkipaikkoja kaikkialle, mutta verot eivät saisi nousta.

Myös Turussa pysäköintiongelmia

Turusta kuuluu kummia. Siellä on tarjottu lauantaisin maksutonta pysäköintiä, mutta se on saanut autoilijat kiukustumaan.

No miksi? Tietenkin siksi, että parkkipaikat ovat täyttyneet autoista, jotka ovat viipyneet niillä koko viikonvaihteen.

Voi voi, pysäköinti on vaikea ja mieliä kuohuttava asia.