Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan kirje: Kunta-Kati on kohtelias, mutta vähän pihalla oleva botti, joka vakuuttaa oppivansa koko ajan lisää

Tekoälyyn pohjautuva virtuaaliasiakaspalvelija Kunta-Kati ilmestyi Hämeenlinnan kaupungin verkkosivuille viime keväänä. Botti vastaa ihmisten kysymyksiin vuorokauden ympäri. Kuvitus: Soile Toivonen

Jos olet surffaillut Hämeenlinnan kaupungin nettisivuilla, olet varmasti kohdannut siellä uudehkon hahmon.

Vuorokauden ympäri väsymättä työskentelevä palvelubotti on nimeltään Kunta-Kati, jonka päätehtävä on neuvoa kuntalaisia heidän esittämien kysymysten pohjalta.

Antti päätti ottaa kontaktia Kunta-Katiin puhtaasti ammatillisessa mielessä ja katsoa, mitä kaupungin virtuaalinen asiakaspalvelija on syönyt.

Kuvakaappaus Hämeenlinnan kaupungin verkkosivuilta.

Milloin aloitit työsi Hämeenlinnan palveluksessa?

En ole varma ymmärsinkö nyt ihan oikein, mutta voin auttaa sinua ainakin seuraavissa asioissa:

(Ohjasi kysymyksen vastaukseen, josta selviää, että Hämeenlinnan kaupungin yt-neuvottelut alkoivat 13.5.2020).

Onko vaikeaa ymmärtää suomea?

Suomen kieli on vahvin kieleni tällä hetkellä! Ja opettelen koko ajan lisää! (hymiö)

Mitä teet työksesi?

Hyvä kun kysyit (hymiö). Tällä hetkellä autan sinua esimerkiksi koulutukseen, päivähoitoon, rakentamiseen ja tontteihin, urheiluun ja vapaa-aikaan, terveydenhoitoon, ympäristöön, liikkumiseen sekä yleisesti kuntaan liittyvissä asioissa. Opin myös koko ajan lisää!

Saitko hyvän perehdytyksen työhösi?

Voi ei, nyt en tainnut ymmärtää Hämeenlinnan kaupungille esittämääsi kysymystä. Voisitko kenties muotoilla kysymyksesi uudelleen? Muistathan, että olen tekoäly ja opettelen koko ajan uutta… (ohjeistaa käyttämään verkkosivujen asiasanahakua)

Mitä sinulta yleensä kysytään?

(Sama vastaus kuin edellisessä kysymyksessä)

Millainen on paikallistuntemuksesi?

Tiedän tällä hetkellä jonkin verran kunnan maantieteestä (hymiö). (Vaihtoehtoina on kaksi valikkoa, ”naapurikunnat” ja ”kunnan maakunta”)

Mitä tiedät toriparkista?

Mitä haluaisit kuulla kunnastamme? Alla olevasta linkistä näet yhteystietomme ja hiukan yleistietoa kunnastamme. (Ohjaa kaupungin työntekijöiden yhteystietoluetteloon)

Jatkuuko toriparkin valmistelu kulissien takana?

(Ohjaa kaupungin työntekijöiden yhteystietoluetteloon)

Kunta-Kati ymmärtää englantia, mutta vastaa suomeksi. Se ei palvele ihmisiä, jotka eivät ymmärrä suomea. Kuva: Kuvakaappaus

Kuka on pomosi?

Voi ei, nyt en tainnut ymmärtää Hämeenlinnan kaupungille esittämääsi kysymystä. Voisitko kenties muotoilla kysymyksesi uudelleen?…

Kuka on Timo Kenakkala?

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja on Timo Kenakkala. Tiesitkö, että hän on toiminut virassa vuodesta 2013 alkaen?

(Antaa sähköpostiosoitteen ja lankanumeron sekä linkit Twitter-, Youtube- ja Linkedin-sometileihin, joista Kenakkalaa voi seurata.)

Miltä Hämeenlinnan tulevaisuus näyttää?

Hämeenlinnan naapurikuntia ovat Akaa, Asikkala, Hattula, Hausjärvi, Hollola, Janakkala, Loppi, Padasjoki, Pälkäne, Tammela, Urjala ja Valkeakoski.

Mistä unelmoit?

Voi ei, nyt en tainnut ymmärtää Hämeenlinnan kaupungille esittämääsi kysymystä…

(Esimerkiksi Blade Runner -elokuvassa (1982) robotit unelmoivat vapaudesta)

Tarvitsetko apua?

Täällä ollaan! Kertoisitko vielä vähän tarkemmin, minkä kanssa tarvitset apua?

Kuka on Niina Kuusela?

Näyttää siltä ettei Wikipedia tiedä tähän vastausta.

Botti ”ymmärtää” tiettyjä kysymyksiä paremmin kuin toisia. Kunta-Kati kertoo oppivansa koko ajan lisää. Kuva: Kuvakaappaus.

Yhteystietoja kysytään eniten

Hämeenlinnan kaupungin hallintopäällikkö Niina Kuusela kertoo, että eniten Kunta-Katilta kysytään kaupungin yhteystietoja.

– Botti herättää ihmisten halun keskustella. Myös turhia kysellään aika usein. Olemme havainneet, että botti pystyy ohjaamaan kysymyksiä oikeille sivuille, kuten yhteystietoihin.

Kunta-Kati ei kuitenkaan ole sellainen tekoäly, että se oppisi erottamaan aiheellisen tai aiheettoman kysymyksen tai kaivaisi tietonsa verkosta itse.

Kuuselan mukaan palvelua kehitetään kysymysten perusteella.

– Tutkimme, mitä botilta kysytään ja kaupungin henkilöstö syöttää tietoa järjestelmään näiden perusteella, mutta pitkällä tähtäimellä. Samaa alustaa käyttävät myös Riihimäki, Lempäälä ja Porvoo.

Palvelubotilla on hetkensä, jolloin kirjoittelu tuntuu oikeasti vuorovaikutteiselta. Esimerkiksi kiitokseen Kunta-Kati vastaa ystävällisesti: Ole hyvä!

Botilla on vielä paljon opittavaa, mutta me ihmiset voisimme ottaa oppia virtuaaliasiakaspalvelijan kohteliaisuudesta.

Päivän lehti

22.9.2020

Fingerpori

comic