fbpx
Kanta-Häme

Olisiko valtion avustus kiistellylle pyörätielle todella jäänyt saamatta mahdollisten valitusten vuoksi?

Traficomin erityisasiantuntija ei ota kantaa.
Kiista Sibeliuksenkadulle jo vuosia suunnitellusta uudesta pyöräväylästä jatkuu viikon päästä kaupungin budjettivaltuustossa. Arkistokuva: Pekka Rautiainen / HäSa

Taistelu Hämeenlinnan keskustan uudesta pyöräväylästä jatkuu, vaikka kaupunginhallitus poisti perussuomalaisten, kokoomuksen, keskustan ja kristillisten äänin Sibeliuksenkadun pyörätien ensi vuoden budjetista.

Toisaalle budjettiehdotukseensa hallitus lisäsi yksimielisesti nämä virkkeet: “Liikkumista pyörällä ja kävellen edistetään suunnittelun avulla. Keskustavision päivityksen yhteydessä ratkaistaan keskustan kevyen liikenteen väylät ja pysäköintipaikat.”

Vaihtoehtojen visiointi ei siis ole ohi. Ehkä se näköjään tarvittava poliittinen kompromissikin vielä löytyy.

Vaikka valtuustossa asiasta vielä viikon päästä äänestetään, näyttää jo selvältä, että valtion jo lupaama 1,4 miljoonaa euroa jää saamatta. Kuten jäävät myös Rapamäen pyörätiehen luvatut sadat tuhannet eurot, sillä tuskin tuokaan kohde ehtii hallinto-oikeusvalitusten vuoksi valmistua avustuksen ehtona olevassa määräajassa, ensi lokakuussa.

 

Kaupunginhallituksen päätöksistä infottaessa oli yhtenä perusteluna pyörätien raakkaamiselle, että päätöksestä olisi todennäköisesti valitettu. Perustelu on periaatteellisesti outo. Jos se yleistyy, jää moni päätös tekemättä.

Olisivatko valtion rahat varmasti jääneet saamatta, jos päätös olisi tehty ja valituksen vuoksi urakka olisi pissinyt?

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Virpi Ansio kertoo, ettei pysty ottamaan kantaa.

”Valtionavustuksen saajan tulee ilmoittaa viipymättä valtionapuviranomaiselle käyttötarkoituksen toteutumiseen tai muuhun avustuksen käyttöön vaikuttavasta muutoksesta. Keskustelut käydään valtionavustuksen saajan ja valtionapuviranomaisen (Traficom) kesken”, hän kirjoittaa sähköpostivastauksessaan.

 

Tänä vuonna avustuksia oli jaossa lähes yhtä paljon kuin vuosi sitten, noin 28,5 miljoonaa euroa. Ensi vuonna summa on enää 4 miljoonaa euroa, eli aika hyvä saa Hämeenlinnan mahdollinen uusi hakemus olla pärjätäkseen.

Nyt valtion pyörätierahoja ovat Kanta-Hämeestä hakeneet Janakkala, Riihimäki, Hausjärven ja Forssa. HäSa

 

 

 

 

 

 

 

Menot