Kanta-Häme

Hämeenlinnan kirje: Paasikiventien sulavan kulun katkaisee rotvallin reuna, joka yhtäkkiä kasvoi tietyön jäljiltä

Myönteistä on ainakin se, että palautekanava kaupungin suuntaan toimii.
Paasikiventien ja Eteläkadun risteyksen korkea rotvalli on vaivannut kevyen liikenteen kulkijoita. Ainakin se kannustaa hidastamaan vauhtia. Kuva: Markku Uhari
Paasikiventien ja Eteläkadun risteyksen korkea rotvalli on vaivannut kevyen liikenteen kulkijoita. Ainakin se kannustaa hidastamaan vauhtia. Kuva: Markku Uhari

Onpahan Hämeenlinna viime vuosina ottanut pyöräilijöiden toiveet mukavasti huomioon. Työntekijät saavat sähköpyöriä varten lainaa, ja pyöräreittien kyltitkin uusitaan hiljalleen.

Kaikkialla poljento ei kuitenkaan ole vielä aivan valtavan tasaista.

Linja-autoaseman viereisessä risteyksessä pyörätien rotvalli on sen verran korkea, ettei kannata hiki päässä polkea päin. Se nimittäin tuntuu. Helppo ei ole useiden senttien koroke myöskään liikuntarajoitteisille, kuten ihmisille, jotka joutuvat turvautumaan pyörätuoliin.

Rotvallien koko kasvoi risteyksessä sen jälkeen, kun aseman tienoolla tehtiin talven aikana katutöitä.

 

Kaupungin vt. yhdyskuntajohtaja Mikko Keränen kertoo, että pyöräreittejä yritetään parantaa aina uusien töiden yhteydessä, vaikkei kaupunki systemaattisesti rotvallien kiveyksiä madallakaan.

Sibeliuksenkadun ja Eteläkadun risteyksen rotvallireunasta ei hänelle asti ollut aiemmin tullut yhteydenottoja.

Myönteistä on kuitenkin se, että palautekanava tuntuu toimivan. Sitä myös kannattaa käyttää, jos pyöräillessä havaitsee tömähdyksiä.

Päivän lehti

9.8.2020