Kanta-Häme

Hämeenlinnan kirje: Päijäthämäläisten toriparkki toimii – ja vihdoin myös robottiparkki!

Lahden Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Sari Alén kertoi viime syksynä Hämeenlinnan Raatihuoneella yhtiön pystyneen lyhentämään toriparkin lainaa yli kolmanneksella. Arkistokuva: Tomi Vesaharju

Voi meitä!

Hämeen herruuden voitti Kerho ottelusarjassa Pelicansilta, mutta parkkeerausasioissa se taitaa nyt mennä päijäthämäläiselle kilpakumppanillemme, Lahdelle. Monen mielestä tämä tosin ei ole tappio ensinkään.

Vielä emme ole toipuneet siitäkään, että lahtelaiset väittävät ottaneensa toriparkin omakseen. Nyt ne ovat ehtineet avata ensimmäisen robottiparkinkin.

Etelä-Suomen Sanomat kertoi joulukuussa, että toriparkin pysäköintimaksuilla katetaan jo rakentamiseen otetun lainan lyhennykset, lainakorot ja hallin käyttökulut. Lahden toriparkki maksoi noin 17 miljoonaa euroa, kun Hämeenlinnan toriparkin hinta arvioidaan kaksinkertaiseksi.

Voittoa toriparkki ei sentään vielä tahkoa kaupungin omistamalle pysäköintiyhtiölle. Lahden parkissa on noin 600 pysäköintiruutua ja pysäköitäviä autoja 1 000–1 200 päivässä.

Ensimmäinen Suomessa kehitetty robottiparkki sen sijaan on puhtaasti yksityinen hanke. Rakennusliike YIT omistaa sitä hallinnoivan kiinteistöyhtiön, joka vuokraa pitkäaikaispaikkoja ensisijaisesti parin asunto-osakeyhtiön asukkaille.

Yksi robottiparkki jouduttiin jo purkamaan

Tässäkin saatiin osoitus siitä, kuinka parkkiasiatkin pitkistyessään mutkistuvat.

Ensimmäinen robottiparkki, matkakeskuksen viereisestä BW Tower -talosta, jouduttiin lopulta koekäytön jälkeen purkamaan. Rakennusyhtiö purki sopimuksen robottiparkista, koska laitoksen toimintanopeus ei riittänyt palvelemaan käyttäjiä tyydyttävällä tavalla.

Robottiparkkeerauksen kehittänyt lahtelainen Leanpark teki miljoonatappioita, kunnes se pääsi viime marraskuussa yrityssaneeraukseen. Liki 200-paikkaisen roboparkin rakentaminen alkoi jo vuonna 2015.

Tämä pysäköinti-innovaatiohan toimii niin, että parkkeeraaja ajaa kaaransa eräänlaiseen hissiin, josta auto jatkaa itsekseen matkaansa varastotiloihin. Sitten hän hyvästelee autonsa, painaa nappia ja toivoo iloista jälleennäkemistä.

Lue myös: Robottiparkista ratkaisu pysäköintiin? (28.8.2015)

Päivän lehti

23.10.2020

Fingerpori

comic