Kanta-Häme

Hämeenlinnan matkailu nousee vain yhteistyöllä

Kaupunginvaltuutettu Pekka Arvion (kok.) matkailun nostamiseksi Hämeenlinnan uudeksi elinvoimaveturiksi on edennyt jo käytännön ehdotuksiksi.

Kaupunginhallitus linjasi maanantaina, että Hämeenlinna pyrkii seudullisesti nostamaan matkailuaan nykytilanteesta.

Sitä varten on luotu ohjelmakokonaisuus, jota pitäisi toteuttaa ensi vuoden alusta kolmen vuoden ajan.

Kumppaniksi etsitään yritystä, joka vetäisi toimintaa. Kaupunki toimisi mahdollistajana.

Vuosibudjetiksi arvioidaan 200 000–300 000 euroa. Kaupunki varautuu kattamaan puolet kustannuksista, jos toinen puoli saadaan kokoon yksityisiltä yrityksiltä.

Tarkoituksena on käyttää noin 3-4 henkilötyövuotta vuosittain matkailutyöhön.

Hämeenlinnan strategiassa tavoitteeksi on asetettu olla viiden suosituimman matkailukaupungin joukossa. Eri tutkimusten mukaan Hämeenlinna on nyt jossain noin 15. suosituimman vaiheilla, vaikka potentiaalia olisi paljon parempaan.

Se ei ole ihme, koska matkailuun ei ole viime vuosina juurikaan panostettu. Alueen matkailuyritykset eivät ole juuri tehneet yhteistyötä.

Asian omistajuus ja johtajuus on ollut hukassa. Rahaa on käytetty, mutta sen vaikuttavuus on ollut vähäistä.

Nyt on tarkoitus tehdä yhteistyötä niin yritysten kesken kuin myös yksityisen ja julkisen sektorin kesken. Tavoitteena on luoda tulevaisuuden matkailuverkosto ja -organisaatio. Se tuottaisi houkuttelevia ja helposti tavoitettavia palveluja.

Pääteemat palveluissa ovat kulttuurimatkailu, luonto- ja liikuntamatkailu sekä kokous- ja tapahtumamatkailu. HÄSA

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930