Kanta-Häme

Hämeenlinnan taidemuseossa on esillä Pohjoismaisen nykytaiteen kokoelma, jota ei ole nähnyt vielä juuri kukaan

Hämeenlinnan taidemuseon kesässä on näytteillä pohjoismaista nykytaidetta. NoCo-näyttely esittelee 25 nuoren polven pohjoismaista nykytaiteilijaa.

– Itse asiassa pohjoismaisuus on vain nimi. Näyttelyn nuoret taiteilijat ovat ensisijaisesti kansainvälisiä, selventää ruotsalainen kuraattori ja museonjohtaja Göran Christenson.

Tällä hän viittaa siihen, että Pohjoismaissa syntyneet taiteilijat työskentelevät ja pitävät gallerioitaan ympäri maailman.

 

Christenson työskentelee ruotsalaiselle taidesäätiölle, jonka Nordic Contemporary Art Collection -kokoelmasta taidemuseon näyttely on lainattu. Hän vastaa kokoelman hankinnoista.

Hämeenlinnan varsinaisen näyttelyn sen sijaan on kuratoinut Anne-Maj Salin.

– Säätiö on perustettu vuonna 2013, ja kokoelma vasta aloittelee näyttelykierrostaan. Noin sadan teoksen kokonaisuudesta Hämeenlinnassa on esillä 44 teosta, Salin kertoo.

Näyttelykokonaisuuden teokset on valittu nimenomaan Hämeenlinnan taidemuseota ja sen tiloja ajatellen. Nykytaiteen usein suuri fyysinen koko tosin asetti näyttelylle joitain rajoitteita.

– Näyttelyyn oli tarkoitus tuoda myös lehtikullattu Eldorado-niminen teos, mutta se ei mahtunut ovesta sisään, Salin sanoo.

 

Säätiön verraten nuoresta iästä johtuen NoCon teokset ovat tuoreita.

Ne kuvaavat hyvin sitä, mitä taiteessa tapahtuu juuri nyt . Näyttelystä löytyy niin tämän hetken tähtiä kuin tulevaisuuden staroja.

– Monet kokoelman taiteilijoista eivät ole vielä olleet paljoakaan julkisuudessa, Christenson kertoo.

Heitä ei ole siis nähty Suomessakaan.

Christenson kuvaakin kokoelmaa taiteen tukemiseksi sijoituksen sijaan. Kokoelma on tarkoitettu kiertäväksi ja lainattavaksi, eikä sillä ole kotimuseota.

Kokoelman hankintoja tehdessään Christenson kertoo katsovansa ensimmäiseksi teoksen poliittista ja sosiaalista näkökulmaa. Sitten hän tarkastelee teoksen estetiikkaa. Näiden kahden yhdistelmän täytyy olla kiinnostava.

– Tärkeintä on, että tiedän, miksi olen kunkin teoksen valinnut. Olen ollut viime vuodet hyvin etuoikeutettu, kun saan tehdä tällaisia valintoja.

Hän kuitenkin korostaa, että vaikka hän tarkastelee teosten kantaaottavuutta, ei kyse ole yksiselitteisesti teosten ymmärtämisestä.

– Taidetta voi pitää hyvänä, vaikka sitä ei ymmärtäisi. Kaikkia teoksia ei voi ymmärtää, vaikka niitä tarkastelisi kymmeniä vuosia.

 

Näyttelyn teoksia taiteilijoiden nuoruuden ja pohjoismaisten juurien lisäksi yhdistääkin juuri poliittisuus.

Esimerkiksi tanskalaisen Superflex-kollektiivin valoputkesta koostuva teos ottaa kantaa Tanskassa ja muuallakin pinnalla olevaan keskusteluun maahanmuutosta ja vierastyövoimasta.

Iranilaissyntyinen, mutta Ruotsissa kasvanut, Sirous Namazi puolestaan kuvaa suolasta tehdyllä kattokruunuveistoksellaan paitsi pakolaisuuden elämään tuomaa henkilökohtaista menetystä, myös aihetta laajemmin.

– Teos on rekonstruktio taiteilijan perheen kodissa Iranissa olleesta kattokruunusta, Christenson kertoo.

Namazin perhe pakeni Iranista Ruotsiin 1970-luvun lopulla jouduttuaan ryöstelyn ja ahdistelun kohteeksi. Alkuperäinen kattokruunu tuhoutui ryöstelyn yhteydessä.

Poliittisuus näkyy myös teosten materiaaleissa. Monissa teoksissa on käytetty kierrätysmateriaalia ja nimenomaan löydettyjä esineitä. Taiteilijat vaikuttavat kantavan huolta Maapallon tulevaisuudesta.

– Esineillä ei ole enää ollut merkitystä, joten taiteilijat ovat antaneet niille uuden merkityksen ja elämän osana teoksiaan, Anne-Maj Salin kertoo. HÄSA

NoCo – Nordic Contemporary Art Collection, Pohjoismaista nykytaidetta. 16.6.–7.10.2018. Hämeenlinnan taidemuseo.