Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan taksipalvelut esittelyssä – Suuren osan takseista voi tilata sovelluksella

Perinteiset taksiyhtiöt pitävät hinnat melko samoina kuin ennen taksilain uudistusta.
Yleisin taksin tilaamiseen käytetty sovellus on Valopilkku. Grafiikka: Ville Salonen

Suurin taksipalvelu Hämeenlinnan alueella on Kanta-Hämeen Aluetaksi oy, joka tunnetaan myös markkinointinimellä Taksi Häme.

Hämeen Sanomat uutisoi toukokuussa, että Taksi Hämeen kilpailija Inter Taksin toiminta laitettiin jäihin.

Nyt Taksi Hämeen lisäksi Hämeenlinnassa liikennöi useita pienempiä taksiyrittäjiä sekä heinäkuun alussa aloittanut taksipalvelu TaksiPlus.

 

Valopilkku on sovelluksista suosituin

Taksin voi tilata useimmiten soittamalla tilausnumeroon tai sovelluksen kautta. Yleisin taksin tilaamiseen käytetty sovellus on Valopilkku.

Taksi Hämeen taksit voi soittamisen lisäksi tilata Valopilkku-sovelluksella. Taksi Häme aloitti yhteistyön Taksi Helsingin kanssa tänä vuonna. Siitä lähtien auton on voinut tilata myös Taksi Helsingin 0100 0700-sovelluksella tai Taksi Helsingin tilausnumerosta.

– Valopilkku on selkeästi suosituin, sitä kautta tilataan yli 4000 kyytiä kuukaudessa meidän toiminta-alueellamme, Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö kertoo.

Yrityskortteja maksuvälineenä käyttävät tilaavat taksin Sirviön mukaan 0100 0700-sovelluksen kautta, koska sovelluksella pystyy maksamaan matkan etukäteen.

 

Valopilkkua käyttää Hämeenlinnan alueella myös taksi- ja linja-autopalveluita järjestävä Hämebus sekä taksiyritys Taksi Satellite, joka tekee myös yhteistyötä Taksi Helsingin kanssa.

Taksi Satelliten toimitusjohtaja Markku Salmi ei osannut varmaksi sanoa, toimiiko heillä myös Taksi Helsingin oma sovellus.

Hämeenlinnassa 1. heinäkuuta aloittaneen TaksiPlus-palvelun voi tilata TaksiPlussan omalla sovelluksella tai Facebookin Messenger-viestisovelluksen chatbotin kautta.

Chatbot tarkoittaa tekoälyä, joka toimii virtuaalisena asiakaspalvelijana keskustellen tilaajan kanssa. Tekoälylle kerrotaan matkan tiedot, ja chatbot välittää tiedot taksille.

 

 

Sovellukset eivät sovi kaikille

Hämeenlinnan alueella ajava Taksipalvelu Mutta irtisanoutui Taksi Hämeen välityspalvelusta, koska yritys ei koe tilaussovellusta toimivana ratkaisuna.

– Lammi on meidän päätoimipaikkamme, ja siellä ihmiset tilaavat takseja niin paljon soittamalla, toimitusjohtaja Tapio Mutta kertoo.

Mutta perustelee päätöstä myös sillä, että sovelluksen käyttöönottaminen tarkoittaa lisäkuluja ja lisälaitteiston asentamista autoon.

Hämeenlinnassa toimii myös Onnibussin lanseeraajan Kyyti-palvelu, mutta Hämeen Sanomat ei tavoittanut yritystä kommentoimaan.

Menevä-taksipalvelu on jo lopettanut toimintansa Hämeenlinnassa toiminnan kannattamattomuuden vuoksi. HÄSA

Taksilain uudistus

Taksilaki uudistui 1. heinäkuuta 2018. Suomi siirtyi tiukasti säännellystä järjestelmästä vapaaseen markkinajärjestelmään.´

Autojen ja kuljettajien määrää ei enää rajoiteta, ja taksiyrittäjät saavat hinnoitella matkansa vapaasti.

Uudistuksen tarkoituksena on laajentaa taksinkuljettajien joukkoa ja madaltaa ammattiin pääsyn kynnystä.

Taksin ajamiseen vaadittava pakollinen kuljettajakurssi poistui, mutta kuljettajakokeen sisältävä kuljettajalupa pysyy.

Taksikylttiä ja taksamittaria ei enää vaadita autoihin.

Taksien hinnoittelu pitää olla selkeästi asiakkaan näkyvillä ennen matkan alkamista.

Hintojen seuraamisessa kuluttajan vastuu on suuri.

Suomen Taksiliitto ja useat ammattikuskit ovat kritisoineet uudistusta.

Taksien käyttö on vähentynyt ja kuluttajien luottamus niitä kohtaan on heikentynyt

Lähteet: Yle (5.5.2018) ja Iltalehti (1.7.2019)