Kanta-Häme

Hämeenlinnan terveysasemat yhdistyvät

 

Keskustan, Kaurialan ja Vanajaveden terveysasemat yhdistyvät huomenna. Maanantaista alkaen kolmen vanhan tilalla on yksi uusi: Viipurintien terveysasema.
 
Samalla Hämeenlinnan pääterveysasemalla loppuu aluevastuisiin sidottu omalääkäritoiminta. Potilaat kuuluvat jatkossa kanavamallin mukaisesti aina joko episodi- ja terveyshyötypalvelujen piiriin.
 
Uusi Viipurintien terveysasema sijaitsee terveyskeskuksen päärakennuksen ensimmäisessä ja toisessa kerroksessa. Käytännössä tilat on jaettu siten, että ensimmäinen kerros on episodi- eli akuuttikanavan käytössä, kun taas toisessa kerroksessa hoidetaan terveyshyötykanavan pitkäaikais- tai monisairaita potilaita.
 
Tavoitteena …nopeampi palvelu
Kaikki terveysaseman asiakkaat saapuvat kuitenkin ensimmäiseksi palveluohjauspisteeseen, joka sijaitsee entisen keskustan terveysaseman ajanvarauskopin paikalla ensimmäisessä kerroksessa. Siitä heidät ohjataan eteenpäin oikean palvelun pariin.
 
Asiakkaat voivat ottaa palveluohjauspisteeseen yhteyttä myös puhelimitse.
 
Uudessa palveluohjauspisteessä potilaita odottaa moniammatillinen tiimi, johon kuuluu entisten keskustan, Kaurialan ja Vanajaveden terveysaseman sairaanhoitajia sekä yleensä myös lääkäri.
 
– Vastassa on siis tuttuja kasvoja vanhoilta terveysasemilta, kertoo kanavamallista vastaava palvelupäällikkö Lilli Väisänen.
 
Vastaanottava hoitaja arvioi ja kirjaa asiakkaan hoidon tarpeen ja ohjaa hänet oikean palvelun piiriin.
 
– Terveyshyötypuolellakin hoidetaan myös akuuttisairauksia. Yritämme palvella siten, ettei asiakkaan tarvitse miettiä, kummalle puolelle kanavaa hän kulloinkin kuuluu. Hänelle tärkeintä on saada palvelu mahdollisimman sujuvasti, Väisänen kertoo.
 
Tavoitteena on, että äkillisesti päivän aikana sairastuneilla henkilöillä olisi mahdollisuus kävellä suoraan asemalle ja saada sieltä apua samantien.
 
– Voisin kuvitella, että ensi maanantaina kaikki toimii kuitenkin vielä lähes niin kuin ennenkin. Toiminta alkaa muotoutua uomiinsa pikkuhiljaa, Väisänen arvioi.
 
Ryhmähoitoa ja …puhelinpalvelua
Entistä nopeamman hoitoonpääsyn taustalla ovat uudenlaiset palvelumuodot, joita otetaan pikkuhiljaa käyttöön yhä enemmän.
 
– Ihmiset ovat tottuneet siihen, että ensimmäinen apu tulee lääkärivastaanotolta. Usein se kuitenkin poikii kymmenen muuta käyntiä eri paikkoihin. Nyt tähtäämme siihen, että kaikki muut hoitomuodot käydään läpi ja vastaanotto onkin se viimeisin vaihtoehto, Väisänen kertoo.
 
Tulossa on muun muassa erilaista ryhmätoimintaa, ryhmävastaanottoja ja puhelinpalveluja sekä sähköisiä palveluja.
 
– Tavoitteena on saada vaikkapa kaikki unihäiriöistä kärsivät yhtä aikaa paikalle, jotta heitä voidaan opastaa ryhmänä. Ryhmissä on mukana hoitajia, fysioterapeutteja, lääkäreitä ja tarvittaessa myös psykiatrisia sairaanhoitajia tai vaikkapa A-klinikan henkilökuntaa, Väisänen sanoo.
 
Myös Viipurintien terveysaseman työntekijät on jaettu episodi- ja terveyshyötypalvelujen kesken.
 
Episodipalveluissa työskentelee 12 lääkäriä, 12 sairaanhoitajaa sekä kolme lähihoitajaa. Terveyshyötypuolella töitä tekee puolestaan 23 ammattilaista. (HäSa)