Kanta-Häme

Hämeenlinnan Timo Kenakkala: Nykyisen pääradan peruskorjaus on mukana kaikissa ratalinjausvaihtoehdoissa

Suomi-radan hankeyhtiöneuvottelut alkoivat.
Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala. Kuva: Pekka Rautiainen
Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala. Kuva: Pekka Rautiainen

– Nykyisen pääradan peruskorjaus ja pullonkaulojen poistaminen on joka tapauksessa mukana kokonaisuudessa kaikissa ratalinjausvaihtoehdoissa, kertoo Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala.

Se muodostaa arviolta 770 miljoonan euron paketin.

Kenakkalan mukaan Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tampereelle kulkeva uusi oikorata maksaisi tämänhetkisen kustannusarvion mukaan kolme miljardia ja olisi näin karkeasti ottaen tuplasti kalliimpi kuin Riihimäen ja Tampereen väliset lisäraiteet ja oikaisut, joiden yhteishinnaksi arvioidaan 1–2 miljardia euroa.

Suomi-radan ja Turun tunnin junan hankeyhtiöneuvottelut alkoivat tiistaina.

EU-rahaa suunnitteluun?

Suomi-radan hankeyhtiölle koituvat suunnittelukustannukset ovat näillä näkymin noin 150 miljoonaa euroa ja kuntien osuus siitä liki puolet.

– Jos homma saataisiin jalkeille ja osakassopimukset tehtyä suhteellisen nopeasti, suunnitteluun olisi ilmeisesti mahdollisuus hakea myös EU:n CEF-rahoitusta, Kenakkala sanoo.

Maksuosuudet hahmottuvat myöhemmin

Kenakkalan mukaan Hämeenlinnan, Riihimäen ja Janakkalan edustajat puhuivat ensimmäisessä tapaamisessa nykyisen pääratakäytävän puolesta ja muistuttivat myös mahdollisen uuden oikoradan kohtaamasta kaavaongelmasta.

Eri kuntien maksuosuuksista tai niiden laskentaperusteista ei esitetty vielä edes arvailuja. Neuvottelut jatkuvat näillä näkymin ensi viikolla.

Suomi-radan neuvotteluryhmää vetää johtaja Sanna Ruuskanen liikenne- ja viestintäministeriöstä. Mukana ovat Helsinki, Hämeenlinna, Janakkala, Jyväskylä, Lahti, Lohja, Oulu, Pori, Riihimäki, Seinäjoki, Tampere, Vaasa, Vantaa sekä valtiovarainministeriö, Väylävirasto, valtion lentoasemayhtiö Finavia ja Helsingin seudun liikenne (HSL). HäSa

Lue myös: Lulu Ranne: Rataneuvotteluihin ei pidä lähteä lompsa valmiiksi auki