Kanta-Häme

Hämeenlinnan turha byrokratia nyppii yrittäjää: "meillä on sata itse tehtyä sääntöä ja maalaisjärjen puutetta"

Puolisen vuotta sitten Lopen kunnanjohtajan pestistä bussifirman johtoon loikannut Karoliina Frank sanoo nyt käyneensä aikuisikänsä kovimman korkeakoulun.

– Jos siirtyisin takaisin jonkun kunnan johtoon, tekisin monta asiaa toisella tavalla.

Tavoitteena olisi saada elinkeinopolitiikkaan lisää ketteryyttä: pois turha sääntely ja mahdollisimman matala kynnys yrittämiseen.

– Kunnalla pitäisi olla suorat yhteydet erikokoisiin yrityksiin. Kuulisin yrittäjien asiantuntemusta. Elinkeinoasioissa päätöksiä voisi enemmän delegoida poliitikoilta virkamiehille. Jos kaikki viedään poliittiseen päätöksentekoon, juna menee ohi.

Entisenä kunnanjohtajana Frank arvioi tuntevansa päätöksenteon ja politiikan monimutkaiset mekanismit. Yrittäjyyskään ei hänelle ole vierasta, sillä hän on kasvanut yrittäjäperheessä.

Hän on huolissaan Hämeenlinnasta, joka sai juuri yrittäjiltä suurista kaupungeista heikoimmat arviot elinkeinopolitiikastaan.

– Kunnanjohtajana en tajunnut sitä, kuinka etäällä toisistaan loppujen lopuksi virkamies ja yrittäjä toimivat. Olen herännyt häpeämään sitä, miten helposti virkamiehenä vieraantuu maailmasta.

Liikenneyrityksen johdossa Karoliina Frank sai heti alkumetreillä tutustua kaupunkien toimintatapoihin. Yhtiöllä on kaksi suurta kunta-asiakasta, Hämeenlinna ja Kajaani. Nyt, kun Frankille on kertynyt kokemusta kilpailutuksista, hän hämmästelee toimintatapojen eroja.

– Tietysti Kajaani on pienempi, mutta siellä kilpailutukset ovat yrittäjäystävällisempiä.

Hämeenlinna on elinkeinopolitiikassaan byrokraattinen.

Frank tuntee liikenneyhtiöiden kilpailutukset, mutta korostaa, että sama koskee mitä tahansa palvelujen hankintoja tai vaikkapa koulujen kalustohankintoja. Hän ottaa esimerkiksi äskettäisen 23 auton kilpailutuksen koulukuljetuksiin.

– Hämeenlinnassa tarjoukset pitää tehdä paperilla. Sähköposti tai muistitikku ei käy. Kajaanissa tarjouksen voi jättää sähköisesti. Hämeenlinnan suht iso hankinta ratkesi vasta koulunpäätösviikolla, vaikka se olisi voitu järjestää paljon aikaisemmin.

– Nyt ratkaisut menivät niin myöhään, ettei kouluja, oppilaita ja heidän perheitä ehditty informoida mahdollisesta liikenneyhtiön vaihtumisesta.

Joka autosta pitää tehdä oma tarjouksensa. Hinta ratkaisee, mutta etukäteen pitää kuitenkin kertoa, millaisilla autoilla aikoo ajaa kyytejä.

– Eihän meillä ole niitä. Ne hankitaan vasta, kun on voitettu kilpailutus. Miksei riitä rasti ruutuun, että tämän tasoisen auton hankimme, kuten Kajaanissa? Siellä valvotaan jälkikäteen, että sopimusehtoja noudatetaan, täällä ei.

Myös henkilöstölle viime metreille menevät hankinnat aiheuttavat sydämentykytystä.

– He eivät tiedä, onko töitä syksyllä ja jos on, minkä firman palveluksessa. Yt-neuvotteluillakin on aikataulunsa.

Lisäksi tarjoukseen pitää liittää joka kilpailutuksessa sama monisivuinen EU-hankintakaavake, jossa todetaan, ettei tarjoaja ole mafian jäsen, ei käytä huumeita, ei ole terroristi jne. Lomake täytetään vaikka tilaaja tuntee tarjoajan ja vaikka heillä jo olisi sopimussuhde olemassa.

– Meille sanotaan, että EU vaatii, mutta täällä on myös sata itse tehtyä sääntöä sekä kankeutta ja maalaisjärjen puutetta niiden soveltamisessa.

Uuden majataloyrityksensä kautta Frank on törmännyt myös rakennuslupabyrokratiaan. Talon sisälle tehtyihin kylppäreihin olisi pitänyt kysyä naapurikerrostalojen lupa.

– Miksi? HÄSA

15 tuoreinta

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930