Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan uusi potilastietojärjestelmä kaatui perjantaina – Lifecaren kanssa ollaan ongelmissa kotihoidossa ja terveyskeskuksissa

Maaliskuun alussa Hämeenlinnassa käyttöönotetun Lifecare-tietojärjestelmän kanssa on ollut ongelmia etenkin kotihoidossa.
Kanta-Hämeen keskussairaala.

Kanta-Hämeen julkisessa terveydenhuollossa maaliskuun alussa käyttöönotetun Lifecare-tietojärjestelmä kaatui perjantaina aamupäivällä aiheuttaen järjestelmään käyttökatkon.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiristä kerrotaan, että kaatuminen johtui järjestelmän toisen palvelimen ylikuormittumisesta.

– Järjestelmä saatiin palautettua suhteellisen nopeasti, mutta ongelmat potilastietojen kirjaamisessa aiheuttivat joidenkin vastaanottoaikojen peruuttamisia perjantaina.

Ongelmista johtuen palvelu maakunnan sairaaloissa ja terveyskeskuksissa voi kuitenkin olla normaalia hitaampaa.

– Potilailta toivotaan kärsivällisyyttä.

 

Tietojärjestelmän alkutaival ei ole muutenkaan sujunut ongelmitta.

Hämeen Sanomien saamien tietojen mukaan ainakin Hämeenlinnan terveyskeskuksissa ollaan järjestelmään erittäin tyytymättömiä.

– Lifecare toimii todella hitaasti, eikä se ole millään tavalla parempi kuin vanha järjestelmä. On ihan vitsi, että siitä on ilmeisesti maksettu jotain, terveyskeskuksessa työskentelevä henkilö kertoo.

Henkilö ei halua työnsä takia nimeään julkisuuteen.

Hänen mukaansa perjantainen käyttökatko kesti terveyskeskuksissa neljä tuntia, minkä aikana esimerkiksi potilaiden tietoihin ei päässyt käsiksi. Tilanne oli potilasturvallisuuden kannalta erittäin ongelmallinen.

 

Hämeenlinnan vs. sosiaali- ja terveysjohtaja Satu Ala-Kokko kertoo, että terveyspalveluissa potilastietojäjrestelmä on etenkin perjantaina toiminut hitaasti, mikä on vaikuttanut palveluihin.

Lisäksi Lifecaren kanssa on ollut ongelmia kotihoidossa.

– Ongelmista johtuen on olemassa riski, että yksittäisten asiakkaiden kohdalla joitain kotihoidon käyntejä jää tekemättä.

Ongelmat aiheuttavat lisäksi viiveitä kotihoidon helmikuun asiakaslaskutukseen.

Tietojärjestelmien virheitä korjataan parhaillaan, mutta kotihoidossa varaudutaan siihen, että tilanne jatkuu myös viikonlopun yli.

Ala-Kokko toivoo, että omaiset kiinnittäisivät käyntien toteutumiseen nyt erityisen aktiivisesti huomiota.

Mikäli hoitaja ei ole tullut sovitusti kotikäynnille, tästä voi ilmoittaa asiakkaan omaan kotihoitotiimiin tai tilannetta varten avattuun päivystysnumeroon 050 476 0176 (la ja su klo 6.30-14.30). HÄSA