Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnassa aloittanut Wolt vie annoksen hinnasta kolmanneksen – ”Järjetön provisio”

Ravintoloitsijat arvostelevat ruoanvälityspalvelu Woltin perimää provisiota ja muita kustannuksia. Woltin mukaan kuljetus kannattaa, koska se lisää myyntiä.
Ravintoloitsija Timo Lyytinen toteaa, ettei Woltin hinnoittelu ole poikkeuksellinen. Hän pitää erilaisten hävikkiruokapalveluiden hinnoittelua vähintään yhtä huonona diilinä. Kuva: Riku Hasari
Ravintoloitsija Timo Lyytinen toteaa, ettei Woltin hinnoittelu ole poikkeuksellinen. Hän pitää erilaisten hävikkiruokapalveluiden hinnoittelua vähintään yhtä huonona diilinä. Kuva: Riku Hasari

Kuluttajien suosimien ruoanvälityspalvelujen hinnoittelu on ravintoloitsijoille hyvin epäedullinen, sanovat useat hämeenlinnalaiset ravintoloitsijat.

Ravintoloitsijoiden mukaan viime viikolla Hämeenlinnassa aloittanut Wolt perii jokaisesta kuljetetun ruoka-annoksen hinnasta 30 prosentin provision. Hämeen Sanomat kysyi asiasta noin kymmeneltä yrittäjältä.

Cafe Pannun ja Cantina Pannuhuoneen ravintoloitsija Timo Lyytinen pitää Woltin provisiota ”järjettömänä”.

– Käytännössä ravintola joutuisi myymään annoksen selvästi tappiolla, Lyytinen sanoo.

Lyytisen mukaan ravintola-alalla tyypillinen tulos on 5-10 prosenttia liikevaihdosta.

– Kolmanneksen provisioita maksavalla pitää olla poikkeuksellisen hyvä kate, ellei yrittäjä kierrä veroja tai ole muuten epätoivoinen.

”Laaturiski on suuri”

Wolt on lähestynyt ravintoloita sähköpostitse ja käynyt kertomassa toiminnastaan paikan päällä. Ravintola Hällän yrittäjä Urpo Nurmiranta kertoo, ettei yhteydenotossa kerrottu hinnoittelusta avoimesti.

– Emme edes lähteneet selvittämään asiaa tarkemmin, sillä Woltin vaatima erillinen varausjärjestelmä söisi myös henkilöstöresursseja.

Timo Lyytinen kertoo saaneensa tiedon hinnoittelusta useamman tiedustelun jälkeen.

– Jos provisio olisi järkevä, voisin keskustella tarkemmin. Noin 10 prosenttia voisi edes harkita.

Ravintolan pitää maksaa myös annosten pakkausmateriaalit ja lunastaa Woltilta tekniikka, jonka kautta tilaukset tehdään.

– Kokonaisuus olisi turkasen kallis. Meillä riittää asiakkaita muutenkin, Popinon ravintoloitsija Tiina Klemelä tiivistää.

”Hävikkiruoka on keksitty ongelma”

Timo Lyytinen toteaa, ettei Woltin hinnoittelu ole poikkeuksellinen. Hän pitää erilaisten hävikkiruokapalveluiden hinnoittelua vähintään yhtä huonona diilinä.

– Reilulla alennuksella myytävä hävikkiruoka on mobiiliyritysten luoma mielikuva ongelmasta, jota ei ravintoloitsijan näkökulmasta oikeastaan ole olemassa. Joissain ravintoloissa ruokahävikki voi tietysti olla suurempaa, mutta esimerkiksi tänään lounaspöydästäni jäi yli 1,5 annosta kermaperunoita.

Kuljetuspalveluiden kanssa toimimista voi Lyytisen mielestä ajatella markkinointikeinona, mutta hän pitää riskejä hyötyä suurempina.

– Laaturiski on suuri. Jos kuljetus viipyy, esimerkiksi medium-pihvi ei ole pitkään medium. Monia ruoka-annoksia ei ole mukava nauttia jäähtyneenä tai uudelleen lämmitettynä.

 

Mikä?

Wolt

Verkkopalvelun ja sovelluksen kautta tilattua ravintolaruokaa välittävä suomalainen yritys.

Perustettu vuonna 2014.

Woltilla on Hämeenlinnassa tällä hetkellä 16 yhteistyöravintolaa.

Tilattuja annoksia kuljettavat lähetit.

Hinta

Ruoka-annos maksaa saman verran kuin ravintolassa, minkä lisäksi peritään kuljetusmaksu.

Aterian tilaajalta Wolt perii vähintään minimaksun 3,90 euroa.

Pidemmillä etäisyyksillä kuljetuksen hinta nousee.

Woltin nettisivujen mukaan sillä on yli 5 000 kumppanuusravintolaa yli 40 kaupungissa ympäri Euroopan.

”Lisämyynti johtaa kannattavuuteen”

Woltin maajohtajan Henrik Pankakosken mukaan ruoankuljetus tuo lisämyyntiä ravintoloille.

– Teettämiemme kyselyiden mukaan peräti 91 prosenttia (Woltin kautta tehdyistä) ostoksista on sellaisia, joita asiakkaat eivät olisi muuten tehneet. Lisämyynti johtaa siihen, että provisiosta huolimatta ravintolat pystyvät parantamaan kannattavuuttaan, Pankakoski vastasi sähköpostitse.

Pankakosken mukaan Woltin perimä provisio on Hämeenlinnassa samalla tasolla kuin alalla normaalisti.

Kuljetuksia välittävien palveluiden toiminta on saanut aiemminkin arvostelua. Viime heinäkuussa Yle uutisoi suositun Pizzaonlinen rahastavan yrityksiä. HäSa