fbpx
Kanta-Häme

Hämeenlinnassa koronaunilta pikkujoulukauteen heräilevä taksiala kaipaa uusia kuljettajia – Yrittäjä: "Alanvaihto on mielessä"

Taksikysynnän vilkastuessa ala alkaakin kärsiä työvoimapulasta, kun moni on heittänyt hanskat tiskiin.
Hämeenlinnalainen taksiyrittäjä Matti Kaski suunnittelee alanvaihtoa. Korona-ajan lamaannuttama kysyntä ei hänen mielestään tunnu vieläkään piristyneen. Kuva: Tomi Vesaharju / HäSa
Hämeenlinnalainen taksiyrittäjä Matti Kaski suunnittelee alanvaihtoa. Korona-ajan lamaannuttama kysyntä ei hänen mielestään tunnu vieläkään piristyneen. Kuva: Tomi Vesaharju / HäSa

Korona vei Taksi Hämeeltä kolmisenkymmentä kuljettajaa. Nyt liikenteen jo hieman piristyessä tilanne alkaa kärjistyä työvoimapulan puolelle.

– Kysynnän kasvaessa myös taksimäärämme on taas kasvanut tasaisesti, mutta yhä parikymmentä autoilijaa olemme jäljessä kahden vuoden takaisesta, kertoo Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Kuljettajatarvetta on eniten kaupunkiseuduilla kuten Hämeenlinnassa. Erityisesti viikonloppu- ja yöliikenne on alkanut Sirviön mukaan piristyä.

– Tilannehan on aina vähän sellainen, että kuljettajia tarvitaan. Osa haluaa ajaa yötä, osa päivää, osa viikonloppua.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin asiantuntija Pasi Parviainen arvioi, että Suomessa on voimassa olevia taksinkuljettajan ajolupia noin 34 000 kappaletta.

– Siitä määrästä eivät

toki työskentele kaikki, mutta periaatteessa tilastojen valossa työvoimapotentiaalia on.

Osa lähtenyt muihin töihin

Osa yrittäjistä ja kuljettajista on lähtenyt koronan takia jopa pysyvästi muihin töihin.

– Provisiopalkkaus on tällä alalla yleisesti käytössä. Jos kysyntää ei ole, toimeentuloakaan ei juuri ole, toteaa Sirviö.

Kansantalouden heilahtelut näkyvät taksialalla Parviaisen mukaan nopeasti.

– Kannattavuus nousee heti, kun talous kasvaa ja ihmiset käyttävät taksipalveluja. Sama pätee myös toiseen suuntaan.

Hänellä on kaikki sympatia taksiyrittäjien puolella.

– Harmittaa heidän puolestaan. Korona on tehnyt toimintaan todella ison loven.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kolme taksia odotteli perjantaina puoliltapäivin matkustajia kyytiinsä Hämeenlinnan rautatieasemalla. Kuva: Tomi Vesaharju / HäSa

“Alanvaihto on mielessä”

Taksi Hämeen taksiyrittäjä Matti Kaski toteaa Hämeenlinnan rautatieasemalla Mersun auki veivatusta ikkunasta, että kysyntä ei hirveästi ole vielä piristynyt.

– Baarien ja ravintoloiden aukiolojen säätelyt ja etätyöt ovat kovasti vaikuttaneet.

Kaski on tehnyt koko korona-ajan kuljettajan hommia.

– Aika hiljaista on ollut. Alanvaihto on mielessä.

Pikkujoulukausi piristää

Lokakuu ei ole vielä ollut yhtä vilkasta pikkujouluaikaa kuin ennen. Sirviö kuitenkin uskoo, että kausi huipentuu marras- ja joulukuuhun.

– Syksy tästä vielä kiihtynee. Vielä ei missään tapauksessa olla samassa vauhdissa kuin kaksi vuotta sitten, mutta tämä on pitkästä aikaa valoa tunnelin päässä.

Vaikka kuljettajapulaa onkin paikoin, Hämeenlinnassa ei tarvitse pelätä taksikyytien loppumista.

– Uskon, että kuskit painavat putket punaisena ja pitävät autot liikenteessä. Tammi-maaliskuu on taksialalla usein hiljaisempaa aikaa, joten jos kysyntää nyt vain on, siihen vastataan.

Taksinkuljettajan hommista kiinnostuneen kannattaa Sirviön mukaan kouluttautua tänä vuonna, jotta ensi vuonna saa itselleen hyvän kesätyöpaikan.

– Erityisesti opiskelijoita tämä ala on aina vetänyt, eikä se tilanne muutu. Nyt kun koronan jälkeen kasvaa kysyntä, myös tarvetta erityisesti osa-aikaisille kuljettajille on. HäSa

Taksialan uudistukset

Taksialaa uudistettiin 2018, mutta uudistukset ottivat takapakkia tämän vuoden korjaussarjalla. Sen tarkoituksena oli palauttaa luottamusta takseja kohtaan.

Koska takseilta ei vaadittu vuoden 2018 uudistuksen jälkeen enää y-tunnusta yritystoiminnan harjoittamiseen, lupa- ja veroasioiden valvonta vaikeutui. Nykyään yrittäjäkoulutuksen ja -kokeen suorittaminen on taas pakollista taksiliikenneluvan saamiseksi.

Taksikupu tuli pakolliseksi toukokuussa 2021 ja taksamittari palasi autoihin syyskuun alussa.

Taksimatkan hinta

Traficom on määritellyt, miten taksimatkan hintatiedot ja esimerkkimatkan hinta pitää ilmoittaa.

Hinnan on perustuttava kuljettuihin kilometreihin ja kuluneeseen aikaan, jos kiinteää hintaa ei ole sovittu.

Lähde: Traficom

Menot