Kanta-Häme

Hämeenlinnassa on siivousalalla paljon tilaa uusille yrittäjille

– Piti paikkansa tieto, että alalla on tilaa, sanoo Koti Consulting -yrityksen yrittäjä Marleena Tjurin.

Marleena Tjurin suunnitteli yrittäjäksi siirtymistä ja siivousalan yrityksen perustamista jo 3-4 vuotta sitten. Uusyrityskeskuksessa hänen annettiin kuitenkin tuolloin ymmärtää, että alalla oli ahdasta.

– Kuulin tilanteesta uudelleen alan yrittäjältä. Kynnys tarjota palveluja kotitalouksille oli kuulemma matala.

Hämeenlinnalainen Koti Consulting sai ensimmäisen asiakkaansa viime vuoden huhtikuussa. Sen jälkeen asiakkaita on tullut jatkuvasti lisää.

– Olen todennut, että töitä on enemmän kuin yksi ihminen ehtii tehdä.

Marleena Tjurin teki vielä kesällä 2014 töitä myös ravintola-alalla. Nyt hän on jäänyt kokopäiväisesti vetämään omaa yritystään.

Koti Consulting on turvautunut tähän asti alihankintaan työntekijöitä hankkiessaan. Tjurin sanoo, että syynä ei ole ollut haluttomuus luoda pysyviä työsuhteita. Olisi ollut vaikea järjestää omille työntekijöille täysiä työtunteja.

– Tehokkaita ja motivoituneita työntekijöitä ei saa nollasopimuksilla. Työtä on tarjottava kokopäiväisesti.

Koti Consulting -yrityksellä on nyt kolme työntekijää. Marleena Tjurin on halunnut pitää kotitalouksien palvelun ihmisläheisenä ja henkilökohtaisena. Yritysasiakkaisiin liiketoimintaa laajennetaan yrityskaupalla, jolla Koti Consulting ostaa Siistix MR -nimisen yrityksen liiketoiminnan.

Siistixillä on asiakkaina yrityksiä ja taloyhtiöitä. Tällä hetkellä sillä on töissä kaksi työntekijää ja yrittäjä Marjut Ryyppö, joka jää Koti Consultingin palvelukseen.

– Tämä on raskasta työtä ja haluan keventää omaa taakkaani. Mielestäni töitä löytyy aika hyvin, kertoo Marjut Ryyppö.

Marleena Tjurin suunnitteli yrityksensä toiminnan laajentamista yritysasiakkaisiin jo ennen kuin hän tiesi, että Siistixin liiketoiminta on myynnissä.

– Kotitalousasiakkaiden ihmisläheinen ja henkilökohtainen palvelu on yritykselle ponnistus. Yritysasiakkaiden ja taloyhtiöiden palvelu ei ole samalla tavalla henkilökohtaista.

Marleena Tjurinilla ei ole korkealentoisia suunnitelmia yrityksen kasvattamisesta. Hän aikoo pitää toimialueena Hämeenlinnan seutua.

– Liikevaihtoa on tarkoitus hieman kasvattaa. Ihannetilanne olisi, että voisin itse keskittyä kotitalousasiakkaisiin ja yrityksen paperitöihin.

– Vannomaan en mene. Voi käydä niin, että valitsemme ison linjan.

Tjurin vakuuttaa, että vaikka yritys kasvaa, se järjestää edelleen kotitalouksien palvelun henkilökohtaisesti. Suuret yritykset ovat kasvaneet nopeasti siivousalalla, mutta hän uskoo kotitalouksien palvelun pysyvän pienillä yrityksillä.

– Kotitalouksien asiakaskokemukset suurista yrityksistä ovat kielteisiä. Yritykset eivät voi luvata, että joku hoitaa henkilökohtaisesti asiakkuuden. Jos on liian monta kokkia, syntyy huono soppa.

– Ne eivät voi edes luvata, että työntekijät osaavat suomea.

Tjurinin mukaan varsinkin ikääntyneet ihmiset tarvitsevat yhä enemmän apua kotien siivoukseen. Palvelun järjestäjinä ovat usein omaiset, harvoin itse palvelun tarvitsijat. Siivouspalvelua ei ole tarvinnut varsinaisesti mainostaa.

– Yhteyttä ottavat ihmiset ovat kuulleet palvelusta tai löytäneet meidät googlettamalla.

Tjurin uskoo, että Hämeenlinnassa on mahdollisuus verkostua sen verran, että voi helposti myydä palveluja myös yrityksille. HäSa

Päivän lehti

4.4.2020