Kanta-Häme

Hämeenlinnasta ehkä symboli näivettymiselle

Hypoteekkipankin toimitusjohtaja Ari Pauna epäilee, että junayhteyksien heikentyminen pullauttaa Hämeenlinnan pois AAA-luokasta. Hänestä on hätkähdyttävää, että näin käy Helsinki–Hämeenlinna–Tampere -kasvukäytävän primus motorille.

Paunan mukaan Hämeenlinnan asuntojen hinnoissa näkyi heikkoutta jo loppukesällä, jolloin VR:n päätös junien ohiajosta tuli julki.

– Kaupungista voi vielä huonossa lykyssä muodostua alle 100 000 asukkaan kaupunkien näivettymisen symboli. Minusta se on pysäyttävä ajatus, Pauna kirjoittaa blogissaan.

VR leikkasi Hämeenlinnassa pysähtyvien junien määrää 14:llä viime kesänä. Uudistus heikensi Hämeenlinnan junayhteyksiä radikaalisti.

Pauna ihmettelee, että nopeita raideyhteyksiä tarjotaan Helsingin ja Tampereen välille ja siitä eteenpäin, mutta junat eivät kuitenkaan pysähdy Hämeenlinnassa.

– Syynä VR:n talousvaikeudet ja Sipilän hallituksen visiot, Pauna arvioi.

Hypoteekkiyhdistyksen ja Hypoteekkipankin toimitusjohtajana Pauna pohtii Hämeenlinnan tilannetta asuntomarkkinoiden valossa. Hän kertoo ajatelleensa, että viisi suurinta kaupunkialuetta muodostavat varmuudella AAA-luokan asuntomarkkinat.

– Näiden rinnalla Helsinki-Tampere-Turku -kasvukolmio ja Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -kasvukäytävä ovat näyttäytyneet niin ikään AAA-luokan asuntomarkkinaluokan tasoisina.

Paunan mielestä asiointi- ja työssäkäyntialueiden dynamiikka on vaarassa heikentyä. Tilanne on arvioitava kokonaan uudelleen erityisesti asuntojen tulevan hinta- ja vakuuskehityksen näkökulmasta.

– Asuntorahoitukseen erikoistuneen pankin toimitusjohtajana en voi pitää mitään kaupunkia AAA-asuntomarkkinoiden arvoisena, jos rautatieasemalla saa lisääntyvässä määrin katsella vain ohi kiitäviä junia.

Pauna vertaa Hämeenlinnaa Tankki täyteen -ohjelman Sulo Vilenin huoltoasemaan. Leppoisaa ja halpaa on, mutta kukaan ei käy siellä.

Helsinkiläinen pankinjohtaja ei ymmärrä lainkaan VR:n päätöstä junien ohiajosta. VR ei pysty tarjoamaan kolmen minuutin pysähdystä, mutta yhä useampi 30 sekunnin ohiajo kyllä järjestyy.

– Siis 70 000 asukkaan kaupungin kohdalla! Tulee mieleen, että missähän tämäkin prosessikaavio on taas piirretty ja mihin visioon perustuen. Fläppitauluista puhumattakaan.

Helsingin ja Tampereen välillä kulkevista pikajunista, IC-junista ja Pendolinoista suurin osa ei enää pysähdy Hämeenlinnassa. Junien ohiajot alkoivat, kun Pendolinot ja Lahden oikorata otettiin käyttöön. Hämeenlinnan sivuuttaminen tuli VR:lle käytännöksi viime kesänä.

Junien pysähtyminen Hämeenlinnassa ei viivästyttäisi nopeitakaan junia, koska niiden on muutenkin hiljennettävä vauhtiaan kaupungin kohdalla. VR on perustellut Hämeenlinnan ohiajoja sillä, että kaupungista juniin tulevat matkustajat veisivät paikan pitkän matkan junamatkustajilta.

Suomen Hypoteekkiyhdistys on asuntorahoitukseen erikoistunut luottolaitos, josta usein käytetään lyhyttä nimeä Hypo. Yhdistyksen tytäryhtiönä on Asuntohypopankki, joka harjoittaa talletuspankkitoimintaa. HäSa