Kanta-Häme

Hämeenlinnasta Helsinkiin puolessa tunnissa? – Budjettiehdotus herätti Hämeessä toiveet kolmannesta raiteesta

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa toivotaan nopeampia junamatkoja Tampereen ja Helsingin välille. Rataverkon uudistaminen herättää Hämeenlinnassa toiveita uusista junavuoroista ja nopeasta yhteydestä pääkaupunkiseudulle.

Hämeen liiton maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen kertoo, että toteutuessaan rautatieverkon kehittäminen Helsingistä Ouluun asti olisi miljardiluokan hanke. Hämeen liitto aikoo pian keskustella paikallisten yritysten kanssa ja selvittää niiden logistisia tarpeita.

Rahoitusta tarvittaisiin valtion lisäksi kunnilta, maakuntaliitoilta ja aikanaan maakunnilta, jos valmisteilla oleva maakuntauudistus toteutuu.

– Pelkästään Helsinki–Tampere väli olisi usean miljardin euron hanke. Jos sitä toteutetaan pelkästään valtion budjettirahoituksella, sen valmistumiseen kuluu kymmeniä vuosia, Ahonen sanoo.

Matkustajien lisäksi uudistus hyödyttäisi eniten niitä yrityksiä, jota tarvitsevat rautatieverkostoa logistiikassa. Ahosen mukaan junavuorojen lisääminen ja parempi saavutettavuus auttaisi kuitenkin kaikkia Kanta-Hämeen yrityksiä.

Lisäraiteita tarvitaan Ahosen mukaan ainakin yksi Tampereesta pohjoiseen ja kaksi etelään. Hänen mukaansa myös vanha rautatie kaipaa kunnostusta, mutta ennen sitä tarvitaan uusi raide, ettei vanhan kunnostus tuki koko etelä–pohjois-suunnan rataliikennettä.

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkalan mukaan toteutuessaan uudistus lisäisi Hämeenlinnan rautatieasemalla pysähtyvien vuorojen määrää. Tulevaisuudessa junamatka Hämeenlinnasta Helsinkiin saattaisi kestää vain puoli tuntia, jos nopeimmat vuorot pysähtyisivät Hämeenlinnassa.

– Junaliikenteen nopeuttamiseen tarvitaan välttämättä kolmas raide. Tällä hetkellä Helsinki–Tampere väli on niin tukossa, ettei sinne saada lisävuoroja. Jos kapasiteetti kasvaisi, saataisiin enemmän ja mahdollisesti myös nopeampia vuoroja, Kenakkala sanoo.

Kenakkalan mukaan suunnitteluun olisi hyvä saada eduskunnalta rahaa. Jos suunnittelu saadaan käyntiin ajallaan, se valmistuisi 2020-luvun alussa. Suunnitelman avulla voitaisiin hakea Euroopan unionilta rahaa rautatieverkon parantamiseen.

Vuonna 2021 alkaa uusi unionin ohjelmakausi. Tähän asti päärata on kuulunut unionin ydinverkkoon, mutta ei sen korkeimpaan luokkaan, johon kanavoidaan suurin osa rahoituksesta.

– Kesäkuun alussa Euroopan komissio esitti, että päärata nostetaan unionin korkeimpaan kategoriaan. Päätökselle tarvitaan vielä Euroopan parlamentin hyväksyntä. Suunnitelmat pitäisi olla melkeinpä valmiina vuonna 2021, jotta pääsemme hakemaan rahoitusta, Anna-Mari Ahonen sanoo. Päätöksiä budjetin tai rautatiehankkeen suhteen ei ole vielä tehty. HÄSA

Tuoreimpia artikkeleita