Kanta-Häme

Hämeensaaren Citymarketin uusi kauppias on Suomen nuorin – Eemeli Aaltonen ottaa mallia Amerikasta

Hämeensaaren Citymarketin kauppias Eemeli Aaltonen on innostunut panimotuotteista. Olvin Kimmo Riikonen tuo täydennystä hyllyihin.
Hämeensaaren Citymarketin kauppias Eemeli Aaltonen on innostunut panimotuotteista. Olvin Kimmo Riikonen tuo täydennystä hyllyihin.

Mitä kaikkea olet tehnyt ennen kauppiasuraa?

– Olen tehnyt kaupan työtä nuoresta asti. Ikinä ei ole tuntunut pakotetulta herätä töihin, koska ruokakauppa kiinnostaa. Minulle kaupan jokainen työ myymälätasolla on tuttua, joten minun kanssani on helppo puhua kaupan päivittäisestä työstä.

Tulet kauppiassuvusta. Miltä tuntuu luotsata omaa kauppaa?

– Tämä on minulle mielenkiintoinen ammatti. Päivittäistavarakauppa on erittäin kilpailtua, ja kauppiaana minulle on haaste luoda Hämeensaaresta omanlaisensa kauppa asiakkaita varten. Kauppa on juuri sellainen, millaisen asiakkaat siitä tekevät.

Mitä uudistuksia aiot tehdä?

– Meillä on tulossa elektroninen hinnannäyttö. Se tarkoittaa sitä, että hinnat ovat aina oikein. Samalla paperinkulutus vähenee. Henkilökunnan kanssa olemme ottaneet käyttöön jo radiopuhelimet. Se on kätevä tapa, vaikka moni sitä ihmettelikin. Lisäksi aion panostaa entistä enemmän tuoretuotteisiin, ja palveluaikoja tarkistamme syksyn aikana.

– Lisäksi aion kehittää panimo-osastoa. Asiakkaiden kannattaakin nyt esittää toiveita, joihin pyrin vastaamaan.

Mikä sinua kiinnostaa?

– Markkinointi ja mainonta ja uuden oppiminen. Myöskin Amerikan-markkinat ja erilaiset palvelukonseptit.

Hämeensaaressa on kaupan sisällä kahvila. Tuleeko kahvila- tai ravintolapalveluja lisää kaupan sisään?

– Kaupan ja ravintolan raja hämärtyy koko ajan. Mielelläni suunnittelen eri vaihtoehtoja. Hämeensaaressa on mahdollisuudet keittiötoiminnan kehittämiseen. Tällaiset asiat suunnitellaan kuitenkin yhteistyössä Keskon kanssa.

Kuinka hyvin verkkokauppa vetää?

– Se on tulevaisuuden juttu. Tällä hetkellä verkkokauppa työllistää kaksi henkilöä. Meidän pitää miettiä tavarannoutoa ehkä jossain vaiheessa uudelleen eli voisiko se olla jossakin kätevämmässä paikassa kuin se nyt.

Olet 26-vuotias. Millainen johtaja olet?

– Johtajana haluan, että henkilökunnalla on mielenkiinto ja tahtotila tulla töihin. Pidän erittäin tärkeänä, että henkilökunta tietää mitä kaupassa tapahtuu. Viestintä on ehdottoman tärkeää, niin kuin missä tahansa yrityksessä. Voin olla vaativa ja tarkka, mutta työntekijän on hyvä tietää, että se on pelkästään huolenpitoa ja tapani toimia kauppiaana. Minulle jokainen kaupan työntekijä on tärkeä. HÄSA