Kanta-Häme

Hamk pitää kiinni laajasta toimipisteverkostostaan

Hämeen ammattikorkeakoulu ei ole supistamassa nykyistä toimipisteverkostoaan. Hamkin yhtymähallitus linjasi kesäseminaarissaan, että uutta toimilupaa haetaan nykyiseltä pohjalta. Lisäksi Hamk haluaa vahvistaa tutkimustoimintaansa.

Hamk on uudistamassa strategiaansa vuosille 2014–20. Toimilupahakemus on puolestaan osa valtakunnallista ammattikorkeakoulu-uudistusta, jonka tavoitteena on vahvistaa ammattikorkeakoulujen asemaa alueellisen kilpailukyvyn rakentajana sekä työelämän uudistajana.

– Hamkiin henkilöstö on tehnyt onnistuneesti ennakoivaa uudistamistyötä, jonka pohjalta olemme hyvissä lähtökuopissa uuden, pysyvän toimiluvan saamiseksi, sanoo yhtymähallituksen puheenjohtaja Tarja Filatov.

HAMKin rehtori, kuntayhtymän pääjohtaja Pertti Puusaari muistuttaa, että Hamk on yhtenäinen korkeakoulu, jonka toiminta on sekä osaamisen että talouden näkökulmasta terveellä pohjalla.

– HAMKin tapauksessa toimintojen keskittäminen ajaisi tilanteeseen, jossa uusien kiinteistöjen rakentaminen johtaisi muun muassa koulutuksen resurssien merkittävään leikkaamiseen, Puusaari toteaa.

Tällä hetkellä Hamk toimii Hämeenlinnan kantakaupungin lisäksi Evolla, Forssassa, Hyvinkäällä, Lepaalla, Mustialassa, Riihimäellä ja Valkeakoskella. Hämeenlinnan kantakaupungin toimintoja ollaan keskittämässä Visamäkeen.

Toimilupaa koskevat päätökset tulevat vuoden lopussa.

Rahoitus vähenee

Ammattikorkeakoulujen rahoitus laskee seuraavien vuosien aikana lähes viidenneksellä.

– Kestävän taloudellisen pohjan rakentaminen vaatii säästötoimia, mutta ne ovat hallittavissa olevan kokoisia eivätkä vaadi opetuksen resursseihin puuttumista, Filatov sanoo.

Kaikilla kampuksilla turvataan opiskelijoiden palvelut eikä opetuksen resursseja leikata. Sen sijaan hakukohteita ja koulutusvastuita vähennetään aiemmin päätetyn mukaisesti.

Opetusta kehitetään työelämälähtöiseen, tutkimusta opetukseen integroivaan suuntaan sekä virtuaalitoteutuksiin.

– Opetuksen uudelleen organisointi kolmeen erilaista oppimista tukevaan malliin tuo uusia mahdollisuuksia opiskelijoille ja opetustyöhön, Filatov toteaa. (HäSa)

Päivän lehti

3.6.2020