Kanta-Häme

Hämeenlinnasta lujia teräksiä, mutta Hamk pyrkii viemään ne myös tuotantoon

Yritykset eivät kykene hyödyntämään uusia entistä lujempia teräksiä.
Jarmo Havula näyttää, miten typellä kylmennetyn materiaalin sitkeyttä testataan Hamk Techissä. Kuva: Pekka Rautiainen

Teollisuudelle ja rakentamiselle valmistetaan entistä lujempia teräksiä, mutta varsinkin rakentamisessa niitä ei pystytä tarpeeksi hyödyntämään.

– Me pyrimme siihen, että niitä pystyttäisiin entistä useammin myös käyttämään. Varsinkin rakentamisessa näiden terästen käytössä on paljon parannettavaa, kertoo Hamk Tech -tutkimusyksikön johtaja Jarmo Havula.

Uuden sukupolven teräksien käytöllä saavutetaan monia hyötyjä. Entistä lujempia teräksiä tarvitaan kohteessa paljon vähemmän kuin perinteisiä teräksiä. Säästöä syntyy paitsi teräksen käytössä niin myös kohteen painossa. Parhaimmillaan tällaiset teräkset ovat ajoneuvoissa, joiden painoa saadaan laskettua ja siten vähennettyä muun muassa polttoaineen kulutusta.

– Ajoneuvoteollisuudessa terästen käyttö on eri asia kuin rakentamisessa. Standardit liittyvät ajoneuvon ominaisuuksiin ja niistä vastaa ajoneuvon valmistaja, Havula sanoo.

Rakentamista säätelevät standardit suunnittelusta ja rakentamisesta on tehty perinteisille teräksille.

– Edellytetään tutkimustyötä ja -tuloksia, joista voidaan luoda uusia standardeja ennen kuin näitä lujia teräksiä voidaan hyödyntää.

Standardien lisäksi suunnittelijoille ja rakentajille on opetettava uusien terästen käyttöä. Hamkia lähellä on suunnittelu, kun taas esimerkiksi Tavastian koulutuksessa on kyse muun muassa erikoislujien terästen hitsauksesta.

– Haluamme julkisia tutkimustuloksia näistä entistä lujemmista teräksistä ja tehdä niitä jopa kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Standardeja valmistellaan kansainvälisellä yhteistyöllä

Uusien terästen käyttöä voivat rajoittaa myös muun muassa patentit ja laitteet. Tällaiset ongelmat ovat samoja konepajoilla ja rakennusyrityksillä.

– Esimerkiksi vanhat prässäyskoneet eivät välttämättä sovellu näiden terästen käsittelyyn. Hitsauslaitteiden valmistajilla on ohjeet tavallisten terästen hitsaukseen. Niillä ei ole välttämättä ohjeita, miten hitsauslaitteet säädetään lujien terästen hitsauksessa.

– Kun konepajat hitsaavat lujia teräksiä, on konepajan hitsausmenetelmä hyväksyttävä menetelmäkokeiden avulla. Teemme näitä kokeita konepajoille, Havula kertoo.

Entistä lujempien terästen käsittely on lähellä Hämeenlinnaa. SSAB:n Hämeenlinnan tehdas kasvattaa autoteollisuuden erikoislujien terästen ja putkien valmistusta. Tehtaalle on juuri valmistunut kymmenien miljoonien eurojen investoinnit, joilla juuri pyritään kasvattamaan tällaisten terästen valmistusta.

SSAB Europe on yksi yrityksistä, joilla on pitkäaikainen kumppanuussopimus Hamk Techin kanssa. Hamk Techin vanha nimi oli Ohutlevykeskus, mutta tutkimusyksikön toimialue oli jo kasvanut paljon ohutlevyjä laajemmaksi.

– Emme tietysti tutki ja edistä vain SSAB:n teräksen käyttöä. Teemme työtä tasapuolisesti, Havula muistuttaa.

Materiaalien lujuuden ja käytön tutkiminen on vain yksi Hamk Techin alueista. Se on tutkinut muun muassa hydridilämmitystekniikkaa. Hamk Techin Hämeenlinnan laboratorion kiinteistö on yksi kohteista, joissa tällaista tekniikkaa kokeillaan.

– Vahvistamme ammattikorkeakoulun opetusta, kun saamme käytännön tietoa ja tutkimustuloksia. Opetuksemme ei siten perustu pelkkään kirjaviisauteen. HÄSA