Kanta-Häme

Hamkin Ohutlevykeskus kehittää vientituotteita

Osa ohutlevytuotteiden menestyksestä tehdään Hämeenlinnassa Hamkiin kuuluvassa Ohutlevykeskuksessa.

Se tutkii teollisuuden tarpeisiin esimerkiksi ohutlevyjen muovattavuutta ja korroosionkestävyyttä sekä ohutlevyrakenteiden kuormankantokykyä.

Ohutlevyllä tarkoitetaan enintään kolme milliä paksua metallilevyä. Teräsohutlevyä kutsutaan yleisesti pelliksi.

Mattimeikäläinen voisi kuvitella, että pelti nyt on peltiä, ohutta tai paksua. Ei se ihan niin ole.

Laatuja on vaikka kuinka monta, sillä ohutlevy on maailman eniten käytetty materiaali. Siitä tehdään autot, peltikatot, talojen julkisivuja, ruokailuvälineitä, kännykänkuoria ja jos vaikka mitä.

Ainutlaatuista Suomessa

Ohutlevykeskuksen johtaja Lassi Martikainen kertoo, että keskus pystyy Suomessa ainutlaatuisiin tutkimuspalveluihin. Esimerkiksi kameroiden avulla tehtäviä ohutlevyn venymämittauksia tai muovattavuuskokeita ei tehdä juuri muualla.

Yhdeksän henkilöä työllistävä testilaboratorio Hämeenlinnan Moreenin teollisuusalueella on merkityksellinen myös Suomen kansantaloudelle. Ohutlevytuotteet ovat pääosin vientitavaraa, josta kertyy siivu hyvinvoinnistamme.

Ohutlevykeskuksella on puolensataa vakituista asiakasta eri puolilla Suomea. Osa niiden tuotekehityksestä tehdään Hämeenlinnassa.

Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan

Hamkin vuoden 2012 aluevaikuttajana palkittu Lassi Martikainen on myös teräsrakenteiden suunnittelun opettaja. Koulutukseltaan hän on tekniikan lisensiaatti.

Martikainen kertoo, että opiskelijoilla on mahdollisuus tulla Ohutlevykeskukseen tutustumaan tutkimustoimintaan sekä tekemään harjoitustöitään ja opinnäytteitään..

– He kokevat tämän mahdollisuuden hyvin motivoivaksi.

Lassi Martikaisen mukaan harvalla ammattikorkeakoululla on samanlaista suoraa asiakastoimintaa.

Vuonna 1998 perustettu Ohutlevykeskus on ollut 12 vuotta erilaisia ohutlevytuotteita valmistavan Ruukin tutkimusyhteistyökumppani. Lisäksi sillä on asiakkaina muita isoja ja pk-yrityksiä Hangon ja Rovaniemen välillä. Yrityksille tehtävien palvelujen laajuutta kuvaa noin 600 000 euron laskutus vuodessa. Lisäksi Ohutlevykeskus tekee julkisia tutkimushankkeita ja järjestää koulutuspalveluja.

On peltiä ja peltiä

– Autossa voi olla kymmentä lujuus- ja muilta ominaisuuksiltaan erilaista ohutlevyä ja niistä jokaisesta voi olla useita paksuuksia, Martikainen kertoo.

Turvarakenteissa, kuten törmäyssuojissa, käytettävät erityisen lujat materiaalit ovat kaikkein vaikeimpia valmistaa. Ohutlevykeskus tutkii ja mittaa, millaisiin muotoihin ohutlevyjä voidaan muotoilla ja etsii muovattavuuden rajoja.

Esimerkiksi kaikenlaisissa teollisuus- ja myymälähalleissa katon kantavana rakenteena yleisesti käytettävälle profiilipellille tehdään myös monia tutkimuksia.

Ennen hyvin kalliiden tuotantolinjojen rakentamista profiilit kannattaa suunnitella huolellisesti. Rakenteen valmistuttua levyjen kestävyydet todetaan kokeilla, jotta niistä voidaan turvallisesti suunnitella rakenteita.

– Ohutlevyrakenteiden kilpailukyky markkinoilla paranee, kun levyä voidaan ohentaa ja samalla sen kantavuutta ja jänneväliä kasvattaa uudenlaisen profiilin avulla. Jo kymmenen prosentin lisäys kuormankantokyvyssä saattaa olla merkittävä, Martikainen sanoo

Ohutlevykeskuksessa testataan myös levyjen sään- ja korroosion kestävyyttä sekä pinnoitteiden pysyvyyttä. Esimerkiksi mitataan, kestääkö pinnoite levyn muotoon puristamista ja miten pitkäaikainen suolasumu, ultraviolettisäteily ja teollisuuskemikaalit vaikuttavat levyihin. Näin voidaan muutamassa viikossa simuloida vuosien rasitusta. (HäSa)

Päivän lehti

2.4.2020