Kanta-Häme

Hammashoito lisää nettipalveluja

Hyviä uutisia: Hämeenlinnan hammashoidolle kuuluu hyvää.

Suun terveydenhuoltoon on onnistuttu palkkaamaan lisää hammaslääkäreitä, puhelinpalvelun pahimmat pulmat on ratkottu ja verkkopalveluja lisätään pikkuhiljaa.

– Meillä ei ole tällä hetkellä jonoa ollenkaan, eli kaikki hoidon tarpeessa olevat pääsevät hammaslääkärille, ylihammaslääkäri Teija Raivisto sanoo.

Tosin tavallista tarkastusaikaa joutuu odottamaan, mutta särkyä potevat tai muutoin nopeasti hammashoitoa tarvitsevat pääsevät hoitoon jopa samana päivänä.

Nettipalveluja laajennetaan pikkuhiljaa

Suun terveydenhuollon verkkopalveluja laajennettiin vuodenvaihteessa. Nyt kehotuskirjeen saaneiden lasten huoltajat voivat varata lapsilleen terveystarkastusajan netistä. Palveluun kirjaudutaan lapsen henkilötunnuksella.

Muut asiakkaat joutuvat edelleen varaamaan hoitoaikansa puhelimitse.

Nettiajanvaraus laajenee keväällä. Silloin ekaluokkalaisten huoltajat voivat varata lapselleen hammaslääkäriajan netin kautta.

Kaikki pääsevät edelleen pankin verkkopalvelutunnuksilla perumaan, siirtämään ja tarkistamaan oman vastaanottoaikansa.

– Pyrimme laajentamaan verkkopalveluja, koska sähköinen asiointi on tätä päivää. Tarkkaa aikataulua uudistuksille ei ole, mutta etenemme pikkuhiljaa, Teija Raivisto sanoo.

Kaksi uutta hammaslääkäriä

Valtakunnallinen hammaslääkäripula on koetellut Hämeenlinnaakin, mutta nyt näyttää valoisammalta. Kaupunki onnistui palkkaamaan kaksi uutta hammaslääkäriä avoinna olleisiin virkoihin.

Lisäksi täyttä laillistamista vailla olevat, juuri valmistuneet hammaslääkärit tekevät sijaisuuksia kesästä alkaen. Muutama virka on yhä täyttämättä.

Viime vuonna hammashoidon työntekijät valittelivat työuupumusta. Onko tilanne nyt parantunut?

– Työilmapiirimittauksia ei ole tehty, mutta tällä hetkellä tilanne on hyvä, Raivisto kommentoi.

Viisi vastaa puhelimeen

Hammashoidon puhelinpalvelu uudistettiin marraskuussa 2011. Viime vuonna puhelinajanvaraus tökki tämän tästä, mutta nyt suurimmat pulmat on Teija Raiviston mukaan selätetty.

Keskitettyyn ajanvaraukseen on palkattu lisää henkilökuntaa. Kolmen sijaan puhelimeen vastaa nyt viisi asiakaspalvelijaa.

– Uskoisin, että pystymme nyt vastaamaan noin 80 prosenttiin soitetuista puheluista, ja pyrimme vielä parempaan, Raivisto laskee.

Elokuussa vastausprosentti oli 75. (HäSa)

Päivän lehti

28.3.2020