Kanta-Häme

Harmaa talous kukoistaa kampaamoissa

Parturi-kampaamo Tazzi on ensimmäinen forssalainen kauneudenhoitoalan yritys, joka sai Luotettava kauneus -sertifikaatin. Harmaata taloutta vastaan taistelevan yrityksen sertifikaatti on yli 50 kauneudenhoitoalan yrityksellä eri puolilla maata.

Alan yrityksiä on kaikkiaan yli 12 000.

Tazzin omistajalla parturi-kampaaja Silja Kaijalla on ollut oma kampaamoyritys 1990-luvun alusta lähtien.

– Tämä taantuma-aika ei ole mitään verrattuna 1990-luvun pahimpaan aikaan.

Hän ei ole pystynyt pitämään lomaa 25 vuoteen kuin korkeintaan kaksi viikkoa kerrallaan eikä yleensä kesällä ollenkaan, mutta hän on silti tyytyväinen ammattiinsa.

– Tulotaso vaihtelee käsityöalan yrittäjillä vuosien aikana muun muassa sen mukaan, miten paljon jaksaa tehdä töitä ja mikä on arvonlisäveroprosentti.

Kaija haluaa jatkossakin olla ylpeä työstään. Siksi hän haki yritykselleen sertifikaatin, joka osoittaa, että hänen kampaamossaan maksetaan arvonlisäverot ja muut maksut. Pimeästi töitä ei tehdä.

– Meillä on annettu kuitti jo yli 20 vuotta, pyysi asiakas sitä tai ei.

Sertifikaatti takaa, että työntekijöiden vastuuvakuutukset ovat kunnossa. Kuluttaja voi myös helposti tarkistaa sertifikaatista, että yrityksessä työskentelevien koulutus ja tutkinnot ovat kunnossa.

Luonnottoman pieniä liikevaihtoja

Verohallinnon tilastojen mukaan 67 prosenttia kampaamoista ilmoittaa liikevaihdokseen 40 000 euroa.

– Sillä ei voi pyörittää kannattavaa liikeyritystä, joten se tarkoittaa sitä, että puolet tuloista jää ilmoittamatta, sertifikaatin kehittelyssä mukana ollut kampaamoyrittäjä Johanna Ahlberg sanoo.

Ahlbergin mukaan yrityksen pitäisi tuottaa 80 000 euroa vuodessa, jotta yrittäjälle jää kulujen jälkeen palkkaakin. Summaan pitäisi päästä 37-tuntisella työviikolla ja normaalilla lomalla.

– Jotta siihen päästään, pitää tuntiveloituksen olla kohdallaan.

Yrittäjä ei elä, jos hinnat ovat liian alhaalla.

– Jos kampaaja tekee päivässä kaksi 25 euron leikkausta pimeästi niin se on 250 euroa viikossa eli tuhat euroa kuukaudessa pimeää rahaa, Silja Kaija laskee.

Ahlberg vitsailee, että kaikilla kampaajilla pitäisi olla rikas mies.

– Toinen vaihtoehto on, että asiakas maksaa palvelusta oikean hinnan.

Nostaako rehellisyys hintoja?

Kaija myöntää, että hän oli itse ensin sertifikaattia vastaan, koska hän on hoitanut asiat rehellisesti ennenkin. Sitten hän ymmärsi läpinäkyvyyden merkityksen.

– Toivon, että muutkin innostuvat hakemaan sertifikaattia, jotta alan mainetta saataisiin nostettua. Toisaalta on kuluttajan vastuulla, ketä hän tukee: kivijalkaliikettä vai harmaata taloutta.

Ahlberg toteaa, että kaikilla alan yrittäjillä ei vain ole varaa maksaa sertifioinnista, vaikka kaikki olisikin kunnossa.

– Yhden kampaajan yrityksessä sertifikaatin hinta on noin 300 euroa.

Ahlbergin mukaan palvelusta täytyy maksaa oikea hinta, mutta se ei tarkoita sitä, että kampaamossa käynnistä tulee vain varakkaiden herkkua.

– Haluamme, että oppisopimusjärjestelmää kehitetään. Jos hinnat ovat kohdallaan, yrittäjä voi hyvällä omatunnolla ottaa oppilaan. Ja kun oppilas tekee työn oppilastyönä, asiakas pääsee halvemmalla. Silloin kaikilla on mahdollisuus käydä kampaajalla. (HäSa)

 

 

”Meillä on annettu kuitti jo yli 20 vuotta, pyysi asiakas sitä tai ei.”

SILJA KAIJA

 

”Kaikilla kampaajilla pitäisi olla rikas mies. Toinen vaihtoehto on, että asiakas maksaa palvelusta oikean hinnan.”

JOHANNA AHLBERG

 

”On kuluttajan vastuulla, ketä hän tukee: kivijalkaliikettä vai harmaata taloutta.”

SILJA KAIJA

Päivän lehti

26.9.2020

Fingerpori

comic