Kanta-Häme

Harvinaista herkkua luvassa Hämeenlinnan autoilijoille

Hämeenlinnan Vianorin toimipisteessä on mahdollista tarkastuttaa renkaiden kunto veloituksetta.. Suomen ja todennäköisesti Pohjoismaiden ainoa tähän suunniteltu testeri on Vianorilla 19.9. saakka. Renkaiden kunnon tarkastus on nyt hyvinkin ajankohtainen syksyn sateiden ja viilenevän kelin johdosta.

– Tähän liittyen meillä on renkaiden kulutuspintaa mittaava rengastesteri, joka kertoo hetkessä renkaiden kunnon ja tulostaa printin, missä on kuva jokaisen renkaan kulutuspinnasta. Kuvassa näkyy eriteltynä kaikki renkaan pääurat milleinä, eli myös epätasainen kuluma näkyy yhdellä silmäyksellä.

Mittaus tapahtuu ajamalla auton molemmat akselit mittalaitteen yli. Vianorin henkilöstö hoitaa tämän siis veloituksetta. 

– Laitteella pystytään tarkastamaan tällä hetkellä vain henkilöautot, sillä pakettiautot eivät mahdu korkeuden puolesta laitteen läpi. Mittaus kestää vain hetken, minkä jälkeen autoilija saa raportin mukaansa heti. Tulosteessa eivät näy mahdolliset renkaissa olevat naulat tai muut vauriot, sanoo toimipaikan päällikkö Timo Ansalahti.

Neljässä millissä on renkaanvaihdon paikka

Laki sallii kesärenkaille 1,6 millin kulutuspinnat, mutta rengasalan ammattilaiset suosittelevat, ettei renkaita päästettäisi alle neljän millin kulutuspintaan.

– Tuolloin renkaiden vesiliirto-ominaisuudet heikentyvät, ja turvallisuus kärsii merkittävästi.

Talvirenkaissa lain säätämä minimikulutuspinta on kolme milliä, mutta talvirenkaatkin Ansalahti suosittelee vaihdettavaksi 4-5 millin kulutuspinnan kohdalla.

– Talvirenkaiden kunnon ratkaisee osaltaan myös nastojen kunto ja määrä. Jos nastoista on rapissut reilusti pois, kannattaa niiden vaihtoa alkaa miettimään. Jos itse ei ole varma renkaan kunnosta, kannattaa ne käydä liikkeessä tarkastuttamassa.

Kitkarenkaissa urasyvyysvaatimus on sama kuin perinteisissä talvirenkaissa. 

– Myös ikä vaikuttaa olennaisesti renkaan turvallisuuteen niin kesä- kuin talvirenkaissakin.

Kitkarenkaita on ollut markkinoilla jo vuosikymmeniä, mutta ne eivät ole yleistyneet likikään nastarenkaiden tasolle.

– Tietyillä keleillä, lähinnä jäällä, nastarengas on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin kitkarengas. Meillä ei ole uusiorenkaita henkilöautoihin, raskaaseen kalustoon meiltä löytyy omat pinnoitustuotteet.