Kanta-Häme Hattula

Hattula pääsemässä vihdoin eroon vain Panssariprikaatin käyttämästä teollisuusraiteesta

Kunta luovuttaa radan maapohjineen vastikkeetta Väylävirastolle. Tekninen johtaja Juha Prittinen: Tämä on upea juttu, jota kunta on toivonut jo pitkään.
Merven raidetta on jo pitkään käyttänyt ainoastaan Panssariprikaati lähinnä joukko-osaston raskaan kaluston lastaamiseen. Kuvituskuva. Kuva: Pekka Rautiainen
Merven raidetta on jo pitkään käyttänyt ainoastaan Panssariprikaati lähinnä joukko-osaston raskaan kaluston lastaamiseen. Kuvituskuva. Kuva: Pekka Rautiainen

Hattulan kunta luovuttanee Merven teollisuusraiteen vastikkeetta valtiolle. Kunnanhallitus käsitteli asiaa maanantaina, ja asiasta päättää keskiviikkona valtuusto.

Kunnan tekninen johtaja Juha Prittinen on erittäin tyytyväinen siihen, että asiassa ollaan vihdoin pääsemässä kunnolla eteenpäin. Kunta on jo pitkään halunnut päästä eroon parin kilometrin mittaisesta huonokuntoisesta radasta.

– Nyt vääntö valtion kanssa päättymässä siihen, että valtio alkaa vastata siitä, mikä valtiolle kuuluu.

Raide vain Panssariprikaatin käytössä

Merven raidetta on jo pitkään käyttänyt ainoastaan Panssariprikaati lähinnä joukko-osaston raskaan kaluston lastaamiseen.

– Muuta käyttöä sille ei ole ollut. Vaikka Onniselle, nykyiselle Feonille, rakennettiin raideyhteys, yritys ei ole sitä käyttänyt.

Hämeen Sanomien jutussa vuonna 2012 Onnisen edustaja kertoi, että autokuljetusten käyttäminen tulee yritykselle huomattavasti edullisemmaksi kuin raidekuljetus.

Samassa uutisessa mainittiin, että Hattula joutuu maksamaan teollisuusraiteensa ylläpidosta vuosittain 30 000 euroa.

Luovutusaikeita ollut aiemminkin

Summa on kuitenkin viime vuosina ollut huomattavasti pienempi, sillä vuoden 2016 turvaluvan yhteydessä hoitotasoa ja nopeusrajoitusta alennettiin.

Hattulan kunta päätti jo vuonna 2018 luovuttaa valtiolle pienten osan alueesta, mutta tätä päätöstä ei ole pantu toimeen.

– Silloin kunta suunnitteli yhdessä Panssariprikaatin kanssa, että panssarivaunujen lastauspaikka olisi siirretty nykyistä etelämmäksi Ihalemmentien risteyksen kohdalle, ja tämän alueen olisimme luovuttaneet valtiolle. Mutta tuo suunnitelma ei sitten mennytkään läpi Väylävirastossa, Prittinen kertoo.

Tämä aiempi kunnan päätös koski 0,8 hehtaarin luovuttamista, ja nyt käsittelyssä oleva päätös 3,5:tä hehtaaria. Yhteensä puhutaan siis 4,3 hehtaarin maapohjasta, joka rakenteineen siirtyy valtiolle.

Väylävirasto suunnittelee jo kunnostusta

Prittisen mukaan Väyläviraston puolella suunnittelu teollisuusraiteen kunnostamisesta on jo aloitettu.

Johtava kiinteistöasiantuntija Antti Castrén Väylävirastosta kertoo, että ratatyöt saatetaan saada alkuun jo tämän vuoden puolella. Erillistä rahoitusta tällainen kunnostus ei Castrénin mukaan tarvitse.

– Ratamaailmassa tämä on pieni hanke, jonka rahoitus tulee vuosittaisten kunnostusten määrärahoista, Castrén toteaa. HäSa

Päivän lehti

27.9.2020

Fingerpori

comic