Kanta-Häme Hattula

Hattula tutkii Mierolan sillan pyhittämistä kevyelle liikenteelle – Museosillan remontti siirtyy ensi kesään

Peruskorjaus siirtyy ensi kesään. Suunnitelmia tarkistettaessa harkitaan myös autoliikenteen lopettamista.
Mierolan silta. Kuva: Terho Aalto = TA+Terho Aalto = TA
Mierolan silta. Kuva: Terho Aalto = TA+Terho Aalto = TA

Mierolan sillan korjaussuunnitelmaa tarkastellaan uudelleen. Tarkoitus on Hattulan teknisen johtajan Juha Prittisen mukaan harkita, voitaisiinko silta sulkea autoilta ja jättää yksinomaan pyöräilijöiden ja kävelijöiden käyttöön.

– Autolla ajamisen kieltäminen ei ole välttämätöntä, mutta olisi täysin mahdollista. Siltaa pitkin lähinnä oikaistaan autolla, kun voitaisiin hyvin käyttää Pälkäneen tietä.

Kirkkotien varren asukkaille muutos merkitsisi kiertolenkkiä.

Mierolan museosillan kunnostusta joudutaan odottelemaan vielä ensi kesään.

Tänä kesänä Hattulan kunnan tuore katupäällikkö Miika Salminen päivittää sillan hankesuunnitelmat ja käynnistää syksyllä kunnostuksesta urakkatarjouskilpailutuksen.

Juha Prittinen uskoo, että syksyllä sillan kunnostuksesta saadaan urakoitsijoilta hyväksyttäviä tarjouksia.

Pari vuotta sitten kilpailutuksessa sillan korjaus ei kiinnostanut yhtään urakoitsijaa ja korjausta jouduttiin lykkäämään. Viime kesänä kunnan katupäällikön virka oli täyttämättä ja korjaaminen siirtyi jälleen.

– Betonisilta on rakennettu vuonna 1919 vanhan palaneen puusillan paikalle, mutta se on täysin turvallinen. Edellisen kerran 1980-luvulla peruskorjattu silta kuitenkin rapautuu ja tarvitsee uuden rakenteiden peruskorjauksen, kertoo Juha Prittinen.

Silta on tarkoitus korjata sekä sillan kannen päältä että alapuolelta purkamalla ja uusimalla rakenteet. Peruskorjauksen jälkeen pintaa on vuosien varella paikattu moneen kertaan, mutta paikat irtoavat melkein saman tien. HäSa

Betoninen museosilta

Mierolan vanha silta on valmistunut vuonna 1919.

Silta ylittää Vanajaveden Mierolansalmen kapeikon kohdalta.

Samalla paikalla oli aiemmin puurakenteinen silta, jonka punakaartilaiset polttivat keväällä 1918.

Poltetun sillan tilalle suunniteltiin aluksi kivisiltaa, mutta sen teko olisi ollut hidasta ja kallista. Siksi paikalle rakennettiin teräbetonisilta.

Silta on kolmiaukkoinen, ja sen kokonaispituus on 88,6metriä. 

Sillasta tuli museosilta vuonna 1982, mutta se kuuluu Hattulan katuverkkoon (Kirkkotie) ja on kunnan ylläpitämä.

Asiasanat