Kanta-Häme Hattula

Hattulan kunta tarkkailee hanakasti terveyspalveluiden toimivuutta – Syy takaisinsoiton toimimattomuuteen selvisi

Hattulan kunta pitää säännöllisesti palavereja Terveystalon kanssa. Asiakkaat saavat jatkossa antaa palautetta terveyspalveluista puhelimeen lähetettävän asiakastyytyväisyyskyselyn kautta.
Kuva huhtikuulta, jolloin Teija Koivulahti vielä työskenteli muuttolaatikoiden keskellä. Anitta Leinosen mukaan uuden terveysaseman kalusteet ovat pääosin jo paikoillaan. Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva huhtikuulta, jolloin Teija Koivulahti vielä työskenteli muuttolaatikoiden piirittämänä. Anitta Leinosen mukaan uuden terveysaseman kalusteet ovat pääosin jo paikoillaan. Arkistokuva: Pekka Rautiainen

Hattulan kuntalaisten viimeaikaiset valitukset terveyspalveluja kohtaan on laskettavissa yhden käden sormin.

Näin kertoo kunnan peruspalvelujohtaja Anitta Leinonen.

Hattulan kunnan terveydenhuollonpalvelut tarjoava Terveystalo oy aloitti toimintansa huhtikuussa muuttolaatikoiden keskellä Parolan uudella terveysasemalla.

Viime kuussa Hämeen Sanomat (21.4.) uutisoi kuntalaisten hermostuneen, kun terveysasemalta ei soitettu takaisin takaisinsoittojärjestelmästä huolimatta.

Syyksi epäiltiin tuolloin liian pientä hoitajaresurssia, mutta todellinen pääsyy selvisi, kun Terveystalo jäljitti puheluita, joihin takaisinsoitto ei ollut lähtenyt.

– Asiakkaat eivät malttaneet odottaa nauhoitetta loppuun, jolloin puhelinnumero ei tallentunut järjestelmään, Leinonen kertoo.

Informaatiota on lisätty ja näyttäisi siltä, että asiakkaat ovat oppineet oikean käytänteen. Puheluita hoitamaan on palkattu myös lisää henkilöstöä.

Asiakaspalautetta kännykällä, yhteisiä palavereja

Kesällä otetaan käyttöön puhelimeen lähetettävä asiakastyytyväisyyskysely, jolla kerätään palautetta terveyspalveluista.

Terveyspalveluiden toimivuutta sekä kunnan ja Terveystalon yhteistyötä puidaan myös kahdessa eri työryhmässä, jotka kumpikin kokoontuvat noin pari kertaa kuukaudessa.

Henkilöstön on pitänyt opetella Terveystalon konsepti, jonka on vastavuoroisesti päästävä selville esimerkiksi ikäihmisten ja sosiaalipuolen toiminnoista kunnassa.

Lue myös: Kaksi isoa terveydenhuollon muutosta osuu samaan saumaan Hattulassa (22.2.2020)

Lue myös: Hattulan terveydenhuollossa oli iso muutos tänään (1.4.2020)

Kuvassa Anu Rantanen, joka työskentelee Terveystalossa. Hattulan uusi terveysasema otettiin käyttöön huhtikuussa. Vanhalla terveysasemalla toimii korona-ajan pandemiavastaanotto. Arkistokuva huhtikuulta.

Vielä uupuu lääkäreitä ja hoitajia

Terveystalo ei ole Leinosen mukaan vielä saanut täytettyä Hattulan kunnan terveyspalveluiden kilpailutuksessa asettamaa kuuden lääkäri-hoitajatyöparin vaadetta.

Potilaita Hattulassa vastaanottaa viikoittain noin viisi lääkäriä ja viisi hoitajaa. Osa lääkäreistä työskentelee osa-aikaisena. Henkilötyövuosina ilmoitettuna kesälle on saatu rekrytoitua ainakin 4,6 lääkäriä viikkoa kohti.

Koronatilanteen seestyttyä Hattulan terveysasema tarjoaa nyt myös kiireettömiä lääkäriaikoja.

 


”Odotamme, että syksyllä meillä on täysi tohina päällä.”


 

Varauskirja on avattu kahdeksi viikoksi kerrallaan. Jos koronatilanne pahenee, ei aikoja jouduta perumaan kovin pitkältä jaksolta kerrallaan. Aikoja tullaan tarjoamaan pidemmälle ajanjaksolle heti, kun koronatilanne sen sallii.

Suuterveydenhuolto aloitti koululaisten hammashuollon purkamisen koulujen avauduttua ja myös muutamia sosiaalipuolen asiakaskäyntejä on ohjattu terveysasemalla.

Suunnitelmissa on Leinosen mukaan hyödyntää terveysaseman tiloja sosiaalitoimen asiakaspalvelussa jatkossakin.

– Vielä kun saamme erikoislääkäripalvelut toimimaan, jotka ovat nyt pikkuisen hitaammin käynnistyneet. Odotamme, että syksyllä meillä on täysi tohina päällä. HäSa

Päivän lehti

3.7.2020