Kanta-Häme Hattula

Hattulan vuoden yrittäjä on K-kauppias Miro Parjanen – Kalatuotteet myyvät Hattulassa, joten tiskille halutaan Vanajaveden kalaa

Vuoden yrittäjä Miro Parjanen on luotsannut Hattulan K-supermarkettia vuodesta 2017 alkaen.
Kauppias Miro Parjasen mukaan kalatuotteet ovat Hattulassa erityisen kysyttyjä. Myynnissä on muun muassa lähivesien kalaa. Kuva: Jouni Lehtonen
Kauppias Miro Parjasen mukaan kalatuotteet ovat Hattulassa erityisen kysyttyjä. Myynnissä on muun muassa lähivesien kalaa. Kuva: Jouni Lehtonen

Hattulan vuoden yrittäjänä on palkittu Hattulan K-supermarketin kauppias Miro Parjanen. Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Hattulan Yrittäjät luovuttivat palkinnon Hattulan yrittäjäjuhlassa Hämeenlinnan Verkatehtaalla lauantai-iltana.

Hämeen Yrittäjien tiedotteen mukaan Parjasen tähtäimessä oli kauppiasura jo parikymppisestä alkaen. Ensin Parjanen opiskeli merkonomiksi ja sitten suoritti ruokakaupan esimiehen erikoisammattitutkinnon sekä Ruokakeskon kauppiasvalmennuksen.

– Tässä työssä saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Työ on monipuolista, jopa fyysistäkin. Toivottavasti pysyn terveenä ja saan tehdä tätä työtä mahdollisimman pitkään, Parjanen sanoo.

Parjanen toimi aiemmin Tiiriön K-Citymarketin myymäläpäällikkönä. Ensimmäinen oma kauppa oli K-market Tervapata. Parjanen aloitti Tervapadan kauppiaana 27-vuotiaana.

Vuonna 2017 Miro Parjanen siirtyi kauppiaaksi Hattulaan. Parjanen asuu Hattulassa, joten kauppa ja paikkakunta olivat hänelle ennestään tuttuja.

Parjanen on tiedotteen mukaan mahdollisimman paljon myymälän puolella asiakkaiden kanssa tekemisissä. Hän haluaa, että kaupalla on kasvot.

– Jos asiakkailla on toiveita, minua saa ihan rohkeasti tulla nykäisemään hihasta ja kertomaan niistä. Panostan siihen, että henkilökunnalla on hyvä fiilis, mikä näkyy asiakkaille iloisena palveluna, kauppias kertoo.

K-supermarket Hattula työllistää 17 henkilöä. Parjasen mukaan kalatuotteet ovat Hattulassa erityisen kysyttyjä, joten kauppias pyrkii saamaan muun muassa Vanajaveden kalaa myyntiin.

Nuori kauppias on uransa aikana ehtinyt oppia kaupanalan murroksesta.

– Vastuullisuus ja digitalisaatio ovat isoja ja kasvavia teemoja. Tässä kehityksessä pitää pysyä mukana. Kuluttajia kiinnostaa nykyisin todella paljon mistä ja miten tuotteet päättyvät kaupan hyllyyn.