Kanta-Häme

Hattulassa syntyy koivuvanerista polkupyöriä

Kun insinöörit ja muotoilijat sattuvat olemaan myös nuoria metsänomistajia, arvokasta tukkipuuta ei haluta tuhlata pelkkään klapikauppaan.

– Metsänomistaja ja klapitöitä pienestä pitäen tehnyt Ilari Alaruka alkoi kehitellä puurunkoista polkupyörää, joka yhdistää käyttäjäänsä metsäluontoon, kertoo riihimäkeläinen muotoilija Lassi Kaikkonen, joka esittelee pyörää parhaillaan Riihimäellä Kansainvälisillä Erämessuilla.

Polkupyörä sai nimen Wiilubike ja sitä valmistaa Wood Innovations Finland, jossa myös Lassi Kaikkonen on neljän muun omistajan kanssa mukana. Pyörät kasataan Hattulassa ammattimaisen kilpapyöräilijä Lauri Siukolan verstaaksi muunnetussa navetassa. Yrityksen toimitusjohtajana toimii kokemäkeläinen Ilari Alaruka.

– Ensimmäiset pyörät valmistuivat vuosi sitten ja esiteltiin Helsingissä. Nyt niitä on valmistettu ja myyty jo 70, lähinnä isoille suomalaisille metsä-, puu- ja paperialan yrityksille.

Lassi Kaikkonen kertoo, että pyörä on tarkoitettu lähinnä kohtalaisen lyhyiden kaupunkimatkojen taittamiseen.

– Kaupungissa polkupyörän säilytys on usein ongelma. Siksi tässä on muotoiltu pyörä, jonka voi viedä vaikka olohuoneeseen sisustuselementiksi. Sille on tulossa myös oma teline.

Wiilubiken runko valmistetaan koivuvanerista, jonka kiertojäykkyys vastaa metallia.

– Puu rungon materiaalina toimii mainiona luonnon jousituksena. Se vaimentaa hyvin tärinää jopa mukulakivetyksellä ajaessa.

Vaneri käsitellään ultraviolettisuojan sisältävällä puuvahalla, jotta se säilyy vaaleana.

– Kokeilimme myös mehiläisvahaa, mutta vaneri kellastuu auringon vaikutuksesta sitä käytettäessä. Sitäkin voisi käyttää, samoin kuin säänkestävyyttä lisääviä lakkakerroksia. Tässä haettiin kuitenkin nyt vaaleaa ja käsittelemättömän puun vaikutelmaa.

Vanerinen runko vaatii pyörän säilyttämistä sisätiloissa, koska se ei kestä jatkuvaa altistusta kosteudelle.

Wiilubiken etuhaarukka, satulan putkiosa, keskiöt ja pyörät ovat metallia.

– Korvasimme ketjut hammashihnalla, joka taitaa olla uutta polkupyörässä. Vaihteita ei kaupunkipyörissä tarvita, mutta sähköistys on jo prototyyppivaiheessa.

Sähköpyöräksi muuntaminen onnistuu lisäämällä tarvittava akku runkoon nahkaiseen laukkuun ja moottori etupyörään.

– Sähköpyörän saaminen tuotantoon edellyttää vielä erinäisten vastuukysymysten ratkaisua.

Toistaiseksi moottoroimaton Wiilubike maksaa lähes 1 400 euroa. HÄSA

Kansainväliset Erämessut Riihimäellä ovat avoinna tänään lauantaina ja huomenna sunnuntaina kello 10–18.