Kanta-Häme

Hauhon venelaituri voi valmistua jo ensi vuoden veneilykaudeksi

Hauhon kirkonkylän laituri saattaa uudistua jo ensi veneilykaudelle. Surkeaan kuntoon päässeen venelaiturin tilalle on jo laadittu suunnitelma uudesta.

Edessä olevan ruoppaus- ja rakennuslupien hakukierroksen nopeus ratkaisee, päästäänkö työt tekemään talven ja kevään aikana.

Venelaiturin suunnitelma esiteltiin asukkaille jo kesäkuussa. Hämeenlinnan yhdyskunta- ja ympäristö- ja rakentamispalvelujen tilaajapäällikkö Eija Dahlberg kertoo, että parhaillaan pohditaan veneiden vetopaikan kokoa.

– Rannoilla ei nykyisellään ole lainkaan virallisia vetopaikkoja. Tarkoitus on, että vuokrattavia paikkoja tulee, muttei paljon. Arvokkaaseen kulttuuriympäristöön ei haluta häiriötekijöitä, kertoo Eija Dahlberg.

Naapuri pelkää häiriöitä

Laiturisuunnitelmat saivat kesän aikana läheisen rantanaapurin liikkeelle. Hämeen Sanomillekin haastattelun heinäkuussa antanut Liisa Saastamoinen on huolissaan, että roskaaminen ja järjestyshäiriöt lisääntyvät venepaikan laajetessa.

Venepaikkojen lisääminen voisi naapurin mielestä lisätä myös autojen jättämistä naapuritalojen viereen, vaikkei tien varressa ole pysäköintiä. Jo nyt autoja jätetään luvatta venelaiturin tuntumaan, sillä pysäköintipaikat ovat etäällä venerannasta.

Veneiden maille noston ja veteenlaskupaikan raja ulottuu suunnitelmassa viiden metrin päähän Saastamoisen tontin rajasta. Naapuri valitti jo kirkonkylän kaavoituksen yhteydessä venelaiturin sijoittamisesta liian lähelle naapuria, mutta valitus hylättiin korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Laituri tuo elämää kirkonkylään

Venelaiturin rannoilla säilytetään nykyään villisti lukuisia veneitä. Varsinaisen venelaiturin neljää vieraspaikkaa käyttävät vakituiset veneilijät eikä vieraille ole rantautumistilaa.

Kirkonkylän yrittäjät ja asukkaatkin toivovat idylliseen taajamaan lisää vesiteitse saapuvia matkailijoita, joille nyt ei ole juuri ollut pääsyä rantaan.

Viheraluesuunnittelija Susanna Lappalainen uskoo, että uusi laituri tuo Hauhon rantaan kävijöitä, kun laiturille valmistuu neljä tai viisi paikkaa, johon vierailijat voivat rantautua veneellä kyljittäin.

– Vuosi sitten nykyinen laituri oli osittain veden alla. Huono kunto on ajanut nykyiseen tilanteeseen, johon nyt haetaan uutta ryhtiä.

Betonilaiturin päähän puuponttoni

Puurakenteinen laituri ja sille johtava kaksiosainen maavalli puretaan. Tilalle rakennetaan betoni-ponttonilaituri. Maavallin purku vapauttaa veden kiertämään nykyistä vauhdikkaammin.

Uusi laituri nostaa nykyisen 26 venepaikan määrän 39:ään. Vierasveneille varataan lisäksi viisi paikkaa. Laiturin päähän rakennetaan paikka järvellä tilausristeilyjä tekeville isommille veneille. Rantamaalle suunnitellaan korkeintaan 10– 15 veneelle vetopaikka.

Laiturin valmistuminen merkitsee, että myös venepaikkojen vuokria tarkistetaan. Samalla luvatta rannoille veneensä vetäneet joutuvat hankkimaan vuokrapaikan ja maksamaan muiden tavoin paikasta.

Venelaiturin korjauksen arvioidaan maksavan noin 200 000 euroa. Työ alkaa jo talvella, jos Kirkonrannan yhteisalueen osakaskunta ja Kirkonkylän osakaskunta saavat haettua ripeästi kaupungilta rakennusluvan ja aluehallintovirastolta luvan ruoppaukseen. Ruoppaus onnistuu parhaiten jään päältä. (HäSa)