Kanta-Häme

Hauskaa sähköistä oppimista

Turengin yhteiskoulun 7A-luokkalaisten lukuvuosi alkoi poikkeavasti: he saivat käsiinsä ihkauudet minikokoiset iPadit.

– Lapset olivat innostuneita kuin jouluaattona, kertoo 7A:n luokanvalvoja Jari-Petteri Kautto.

Näitä laitteita oppilaat käyttävät kaikissa oppiaineissa koko yläasteen ajan.

Ainutlaatuinen kokeilu

Kokeilu on ainutlaatuinen. Kautto kertoo, ettei hänen tiedossaan ole, että missään muualla yläasteen oppilas saisi viedä koulun tablettitietokoneen kotiinsa.

Tablettia tarvitaan kotonakin, sillä suuri osa läksyistä tehdään sillä.

Pauli Kauro ja Veera Aaltonen kertovat, että odottivat lukuvuoden alkua vähän jännittyneinä. Olihan yläkouluun siirtyneillä oppilailla edessään uusi, iso koulu, uusi luokka, uudet opettajat – ja vielä ne iPaditkin.

Mutta uutta tämä on vielä opettajillekin.

Fysiikkaa ja kemiaa opettava Kautto kertoo seiskaluokkalaisten iPad-hankkeen lähteneen liikkeelle siitä, että hän halusi ottaa yläasteella käyttöön oman aineensa sähköisiä oppikirjoja.

– Ne ovat edullisempiakin kuin painetut kirjat, hän perustelee.

Paperiton luokkahuone

Samoihin aikoihin koulun rehtori Elina Arokannas oli törmännyt koulutuskeskus Tavastian hankkeeseen, johon yksi kokonainen luokka voisi lähteä mukaan. Turengin yhteiskoulu hyväksyttiinkin sitten mukaan tähän Paperiton luokkahuone -hankkeeseen.

– Hankkeen kautta olemme saaneet rahoitusta suunnitteluun ja opettajien koulutukseen. iPadit sen sijaan koulu on kustantanut itse, Kautto kertoo.

Samaan aikaan sähköinen opiskelu on alkanut myös Janakkalan lukiossa, sillä nyt aloittava ikäluokka osallistuu sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin vuonna 2016. Siksi myös kaikki lukion ekaluokkalaiset ovat saaneet käyttöönsä koulun eli kunnan kustantamat iPadit.

Opettajatkin koulunpenkillä

Opettajien koulutus oli käynnissä koko kevään, ja moni opettaja teki omia suunnitelmia opetusta varten kesän aikana.

Koulutuksen järjestämisessä tuli tueksi seudullinen, lukioita koskeva Digi-ope-hanke.

– Siitä on mukana meidän koulusta kolme opettajaa, jotka opettavat myös lukiossa, Kautto kertoo.

Se, miten hyvin digitaalista opetusmateriaalia on saatavilla, riippuu kovasti aineesta. Parhaiten sähköisiä oppikirjoja on kemiasta, fysiikasta, maantieteestä ja biologiasta sekä kotitaloudesta.

Painettu kirjakin voi olla käytössä

Turengin yhteiskoulun opettajat ovat tehneet itse sähköistä opetusmateriaalia. Osa käyttää niitä rinnan perinteisten painettujen oppikirjojen kanssa, osa e-kirjojen kanssa.

Ruotsin opettaja Päivi Valtonen kuuluu ensin mainittuihin. Hänen tunneillaan käytetään sekä painettua oppikirjaa että digitaalisia sovelluksia.

– Ruotsin kieli on uusi kieli seiskaluokkalaisille. Uskon, että sähköinen opiskelu motivoi kielen oppimista.

Valtonen ja Kautto myöntävät, että nyt alkuvaiheessa aikaa menee peruskäytäntöjen opettamiseen.

– Sitä varten on otettava aikaa. Yksi tai kaksi kuukautta menee siihen, että saadaan homma pelaamaan sujuvasti, Kautto sanoo.

Pian voivat roolit vaihtua

Aluksi siis jää esimerkiksi kemian opiskelu vähemmälle.

– Mutta tuonikäiset kurovat kyllä viivästymän nopeasti umpeen.

Kautto uskookin, että kun seiskaluokkalaiset tulevat sinuksi iPadiensa kanssa, roolit vaihtuvat.

– Se kääntyykin niin, että nuoret opettavat meitä. Alkaa sellainen vuorovaikutus, että sekä oppilaat että opettajat oppivat.

Kautto on erittäin innostunut uudesta tavasta opettaa. Hän odottaa entistä parempia oppimistuloksia.

– Tavoitteena on, että oppiminen olisi hauskaa! (HäSa)