Kanta-Häme

Heikki-veturi siirretään asema-aukiolle

Veturivanhus Hv 554 eli höyryveturi Heikki seisoo pian kunnostettuna Riihimäen aseman edessä. Asema-aukiolle rakennetaan veturille oma katos.

Koska veturi painaa lähes 80 tonnia, joudutaan katoksen perustus paaluttamaan. Näin turvataan, ettei raskas veturi vaaranna asematunnelia ja viemäriverkostoa.

Veturille on etsitty paikkaa jo pari vuotta. Asema-aukio sopii Riihimäen veturiveteraaneille, mutta on jakanut teknisessä lautakunnassa ja kaupunginvaltuustossa mielipiteet jyrkästi kahteen leiriin.

Vanhuksen kunnostukseen osallistunut ja Veturiveteraanien jäsen Jarmo Laukkanen (sd.) pitää aukiota parhaana paikkana, jossa veturi päästään näkemään. Veteraaneille olisi käynyt myös Pohjoisen Rautatienkadun varrelta Vihreän talon edusta, mutta kaupunginmuseon puolella veturi olisi sulautunut liikaa puistometsään.

Kokoomuksen Eija Aittola ja Marja Tarkkonen vastustavat veturin sijoittamista asema-aukiolle. He pitävät mahdottomana järjestää aukiolla jatkossa tapahtumia, kun veturi syö tilan. Lisäksi Heikki häiritsee taksiaseman toimintaa ja estää uusien liikennejärjestelyjen suunnittelun aukiolle.

Asema-aukiolla on vuosittain järjestetty Riihimäki-viikkoa juhlistava asematapahtuma käsityöläistoreineen.

Vastustajat vetoavat myös Museoviraston lausuntoon, jossa asema-aukiota ei pidetä parhaana mahdollisena sijoituspaikkana Heikki-veturille. Kaiken kukkuraksi epäillään, ettei veturin siirtoon varattu 100 000 euron määräraha ei riitä.

Tekninen lautakunta kuitenkin päätti viime tiistaina pitää edelleen sijoituspaikkana asema-aukion. Kiista paikasta näkyi edelleen kokouksessa, vaikka lautakunta on jo viime kesänä lyönyt lukkoon veturin paikan.  Mirja Lammi (kesk.) esitti veturin siirtämisen kilpailutusta palautettavaksi valmisteluun, jotta paikaksi saataisiin Paloheimonkatu. Esitys kaatui äänin 6-5.

Höyryveturin matka alkoi jo kaksi vuotta sitten.

Heikki kuljetettiin Paloheimonkadun ja Etelän Viertotien risteyksestä Riihimäen kaupungin varikolle. Yli 40 vuotta muistomerkkinä seisseen museoveturin kunto oli päässyt heikoksi.

Veturi seisoi vuosikymmenet ajokaistojen välisellä nurmella. Samalla paikalla kulki aikoinaan Riihimäen ja Lopen välinen kapearaiteinen rata. Kapearaiteisen radan pikkuinen veturimuistomerkki seisoo nyt entisen paloaseman edessä jo aiemmin kunnostettuna.

Heikki-veturia ei haluttu sulattaa metalliksi, vaan kaupunki antoi määrärahat kunnostukseen.

Riihimäen veturiveteraanit ryhtyivät talkoilla puuhaan ammattimiesten rinnalla. Veturi on nyt saatu lähes kuntoon, mutta veteraanit maalailevat ja viimeistelevät urakkaa vielä tänä kesänä. Jarmo Laukkanen uskoo, että syyskesällä Heikki kiiltää komeana ja on valmis lähtemään uudelle paikalleen. HÄSA