Kanta-Häme

Helsinkiläisiä halutaan hoidettaviksi

Kanta-Häme haluaa saada uusia terveyspalvelujen käyttäjiä maakuntaan. Syksyllä alkaa pilottihanke, jonka avulla pääkaupunkiseudulta houkutellaan potilaita tyrä- ja inkontinenssileikkauksiin Hämeenlinnan keskussairaalaan.

Leikkauksia mainostetaan verkossa. Kun pääkaupunkiseudulla googlaa virtsankarkailuun liittyviä hakusanoja kampanjan alettua, Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin päiväkirurgiset toimenpiteet nousevat tulosten kärkeen.

Kuntalaisilla on ollut vuodesta 2014 mahdollisuus valita erikoissairaanhoidon hoitopaikkansa julkisten toimijoiden joukosta. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin johtaja Hannu Juvonen huomauttaa, että Kanta-Hämeen keskussairaala kilpailee Helsingin, Tampereen, Turun, Lahden ja Hyvinkään sairaaloiden kanssa.

Sairaanhoitopiirin kehittämis- ja viestintäpäällikkö Michael Rossing toteaa, että Kanta-Häme menettää potilaidensa mukana vuosittain noin 6–7 miljoonaa euroa.

Summalla hoitaisi Juvosen laskujen mukaan jopa 1 000–2 000 potilasta.

Leikkaushoidon mainostaminen pääkaupunkiseutulaisille on osa suurempaa terveydenhuollon muutosta. Muutos tiivistyy siihen, että julkisen terveydenhuollonkin täytyy alkaa myydä palvelujaan.

Rossing vertaa potilaan saamaa palveluskokemusta viiden tähden hotelliin. Jos asiakas maksaa kalliista viiden tähden hotellihuoneesta, mutta häntä ei hotellissa edes katsota silmiin, hän ei mene hotelliin toista kertaa.

– Palvelutavoitteet pitää asettaa korkealle, jos halutaan menestyä tulevaisuudessa. Rahalle pitää saada vastinetta.

Toissa vuonna Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä aloitettiin Potilas ensin! -koulutukset, joiden tarkoituksena on perehdyttää terveydenhuollon henkilökunta ajattelemaan potilaan palvelukokonaisuutta.

Ongelmana on, että potilas saattaa joutua ensin jonottamaan lääkärille, joka toteaa, että hoitoa tarvitaan. Aikaa ei kuitenkaan varata heti, vaan siitä tiedotetaan kirjeellä postitse. Näin epäselvästi ei kuitenkaan tarvitsisi Rossingin mukaan toimia, vaan palvelua on mahdollista jouhevoittaa.

– Näin varmistetaan, että asiakas jää meille.

Sairaanhoitopiiri mittaa jatkuvasti asiakastyytyväisyyttään. Rossing kertoo, että 92 prosenttia keskussairaalan palveluja käyttäneistä pitää saamaansa palvelua hyvänä tai erittäin hyvänä.

– Monet kuitenkin ajattelevat, että suuri on kaunista. Sen takia hoitoon hakeudutaan muualle kuin Hämeenlinnaan.

Kanta-Hämeen maantiede on Rossingin mukaan kilpailuetu, jota kannattaa hyödyntää. Jos tuhansia potilaita on halunnut vaihtaa terveyspalvelunsa muualle, on myös mahdollista houkutella tuhansittain uusia asiakkaita Kanta-Hämeeseen.

Juvonen uskoo, että potilasta kiinnostaa ensisijaisesti palvelun laatu eikä maantieteellinen sijainti. Sen takia Kanta-Hämeessäkin halutaan nyt kiinnittää erityistä huomiota laatuun ja palvelukokemukseen. HÄSA

Päivän lehti

5.6.2020