Kanta-Häme

Hiljainen jakso free-töissä muuttui romaanikokeiluksi, ja Matti Laineesta tuli dekkarikirjailija

Kun Matti Laineella oli tyhjää työkalenterissa, hän elvytti vanhan intohimonsa kirjoittamiseen. Tarinakokeilusta syntyi ensimmäinen rikosromaani – ja nyt Laine on kysytty myös tv:n rikossarjojen kirjoittajana.
Matti Laineella on työhuone vanhassa tehdaskiinteistössä Helsingin Vallilassa.

Kirjailijan työhuoneessa luulisi olevan hiljaista. Korkeintaan näppäimistön naputusta ja kahvikupin kolahduksia pöydän pintaan.

Kirjailija-näyttelijä Matti Laineen työtiloissa Helsingin Vallilassa ovet käyvät haastatteluhetkellä jatkuvasti. Nurkkauksissa koneet laulavat, ja sohvilla istuu väkeä palaverissa. Kolinaa, naurua.

– Ei täällä yleensä ihan näin vilkasta ole, Laine hymähtää.

Yhtä kaikki hän tarttui mahdollisuuteen saada työhuone tuotantoyhtiö Funfarin tiloista osittain juuri sillä perusteella, ettei työpäiviä tarvitsisi viettää aina yksin. Samoissa tiloissa syntyy niin kirjoja kuin elokuvakäsikirjoituksiakin.

– Teemme myös yhteisiä projekteja, Laine kertoo.

Yksi niistä on hänen oman Elias Vitikka -kirjasarjansa muokkaaminen tv-sarjaksi.

 

Matti Laine on kymmenen viime vuoden aikana julkaissut kahdeksan rikosromaania. Aiheet ovat hiljalleen liukuneet yhä syvemmälle alamaailman kiemuroihin.

Ensimmäisissä teoksissa seikkaili graafikko Ari Aalto, mutta kun tämä oli ”kirjoitettu tyhjiin”, tilalle syntyi lain rajapinnassa taiteileva Elias Vitikka.

– Siinä vaiheessa minulla oli jo kokemusta kirjoittajana, enkä halunnut kirjoittaa perinteistä poliisivetoista dekkaria. Etsin hahmoa, jonka kautta pääsisi syvemmälle.

Samaan aikaan, kun Laine pohti tätä, julkisuudessa puhuttiin jääkiekkoilijoiden sekoilusta rikollisissa piireissä. Syntyi Vitikka, rikollisiin puuhiin ajautunut entinen NHL-jääkiekkomaalivahti.

Tietonsa Laine hankkii paitsi kirjoista, sanomalehdistä ja internetistä, myös poliiseilta ja rikostoimittajilta.

– Elias Vitikan kanssa kävi niin, että hurjimmat otsikot jääkiekkoilijoista tulivat vasta ensimmäisen romaanin ilmestymisen jälkeen.

 

Nuorena Laine haaveili nimenomaan kirjallisesta urasta. Vaihtoehdot olivat Oriveden opiston kirjoittajalinja ja Tampereen yliopiston silloinen draamalinja.

Hän pääsi opiskelemaan jälkimmäiseen. Linjalla tehtiin myös käytännön teatteria, mutta ennen kaikkea tutkittiin draaman rakenteita. Teatteriteoreetikko Kari Salosaaren oppien luoma pohja on ollut Laineelle suuri apu dramaturgina ja romaanikirjailijana.

– Se tieteellinen työkalupakki on ollut hyödyllinen. Peruskäsitteet, kuten Freytagin malli, tulivat kolmen vuoden aikana tutuiksi.

Laine kirjoitti opiskeluaikoina jonkin verran, mutta näytteleminen vei mukanaan. Elämä roihusi Tampereen Ylioppilasteatterissa, ja kavereiden vanavedessä Laine haki ja pääsi Teatterikorkeakouluun.

 

Freelancer-näyttelijänä työskenteleminen oli Laineelle itsestään selvää. Teatterin aikasyöppö työaika ei tuntunut omalta, ja häntä kiinnosti myös kameran edessä työskentely.

Keikkaa oli, mutta tutuksi tuli myös freen elämän toinen puoli: hiljaiset jaksot. Silloin Laine alkoi omaksi ilokseen kokeilla, syntyisikö häneltä romaanimittainen teksti. Kahden vuoden kuluttua kokeilu jalostui esikoisteokseksi.

Dekkarit olivat astinlauta tv:n rikossarjoihin. Lainetta pyydettiin käsikirjoittamaan Sorjosen ensimmäistä kautta, koska hän oli jo todistanut hallitsevansa sekä pitkän muodon että dekkarigenren.

– Sitä käsikirjoitusta oli oikeasti aikaa tehdä, Laine kehuu.

Sorjosen jälkeen Laine on ollut käsikirjoittajana parhaillaan Elisa Viihteessä pyörivässä Bullets-sarjassa ja Ylelle tulossa olevassa, Paratiisi-työnimellä kulkevassa sarjassa.

Laine kuuluu sukupolveen, joka ensimmäisenä höyrähti uuden aallon jatkuvajuonisiin, pieteetillä tehtyihin tv-sarjoihin.

– Esimerkiksi HBO:n sarjat ovat kirjallisuutta lähestyvä taidemuoto. Jos elokuva on novelli, sarja on romaani. HÄSA

Suomeksi: Freytagin mallilla tarkoitetaan draamateoreetikko Gustav Freytagin (1816–1895) viisinäytöksistä rakennemallia, joka sisältää johdannon, nousevan toiminnan, huippukohdan, käänteen ja ratkaisun.

Kuka?

Matti Laine, kirjailija, käsikirjoittaja ja näyttelijä.

Syntynyt vuonna 1976.

Asuu Helsingissä.

Opiskellut mm. Tampereen yliopistossa teatterin ja draaman tutkimusta.

Valmistunut Teatterikorkeakoulusta näyttelijäksi.

Romaanit: Pudotus 2008 Sivukuja 2009, Ammattilainen 2010, Eksytetty 2011, Pahojen miesten seura 2012 Merkitty mies 2014, Pahuuden hinta 2017, Tappajan vaisto, 2018.

Käsikirjoittajana mm. Sorjonen, kausi 1, 2016, Helsingin kaupunginteatterin Kirka-musikaali, 2017, Bullets, 2018, The Paradise/Paratiisi (kuvataan parhaillaan).

Tunnetuin luomus

Neljä viimeisintä romaania kertoo Elias Vitikasta, rikollisilla poluilla liikkuvasta ex-jääkiekkomaalivahdista.

Vitikka yrittää hiki päässä yhdistää toimeentulon ja perhe-elämän.

Laine tutkii Vitikan avulla muun muassa sitä, mihin moraali venyy, ja miten pitkälle ihminen on valmis menemään esimerkiksi perhettään suojellessaan.