Kanta-Häme

Hillomunkki pitää pintansa

Tummanvihreä Mercedes-pakettiauto kaartaa hiekkakentälle puolustusvoimien harjoitusalueella Hätilässä.

Rekisterikilvissä seisoo SOD-3, ja kyydissä on arvokas lasti: 60 hillomunkkia, 15 kuorrutettua munkkia eli rähmämunkkia, sämpylöitä, limpparia, suklaata, karkkipusseja ja tupakkaa.

Autolla saapunut kolmikko, sotilaskotisisaret Marja Mäkitaipale ja Oili Salo sekä autosotamies Eetu Rantanen, ovat liikkeellä isänmaan asialla. Kun varusmiehet ovat leirillä, munkit ja muu tarjonta matkustaa asiakkaiden luokse.

Kolmikko toimii sotilaallisella tehokkuudella. Auto kytketään verkkovirtaan, ja myyntiluukku on avattu parissa minuutissa.

Pian pimeydestä kajastaa autojen ajovaloja. Asiakkaat saapuvat.

– Ensimmäinen joukkue! Kukaan, siis kukaan, ei mene sodeautolle ennen kuin lupa on annettu! kaikuu komentoääni pimeydessä.

Ensimmäisinä ostoksille ennättävät Panssariprikaatin sotilaspoliisikomppanian jääkärit Lauri Koskinen ja Samuli Kormano.

Parikymppiset miehet ovat ryynänneet maastossa useamman päivän, joten leiriluksus tulee tarpeeseen.

– Erittäin kipeään tarpeeseen, kaikki oli lopussa. Onhan tämä iso palkinto, Koskinen hymyilee taputellen käsivarrellaan lepäävää 1,5 litran colapulloa.

Hätilässä varusmiespalveluksen ”loppusodassa” jo useamman päivän leireilleet jääkärit ostavat limpparia ja savukkeita.

Eikö munkki maistu?

– Ei leireillä. Se on kasarmiherkku, joka syödään ajan kanssa, Kormano hymyilee.

Perinteinen hillomunkki on yhä suosituin sotilaskotituote, vaan ihan kaikki eivät siitä välitä.

Tämä tiedetään myös sotilaskotiyhdistyksessä. SOD-3:n kyydissä Hätilään matkusti munkkeja laskennallisesti joka toiselle leirillä olijalle.

– Suolaisen tarjonnan, kuten sämpylöiden, suosio kasvaa koko ajan, Oili Salo kertoo.

Sotilaskotien leipomotuotteiden tarjonta on melko konservatiivista. Samat munkit, sämpylät ja pikkupitsat ovat olleet myynnissä ainakin 15 vuotta. Miksi muuttaa sitä, mitä asevelvolliset toivovat.

– Teemme kahdesti vuodessa asiakastyytyväisyyskyselyn, ja leipomotuotteista tulee hyvin vähän ehdotuksia. Eniten valikoimaan pyydetään joitain tietynmerkkisiä virvoitusjuomia, kertoo Hämeenlinnan sotilaskotiyhdistyksen puheenjohtaja Suvi Laari.

Sotilaskodeissa myydään enimmäkseen epäterveelliseksi miellettyjä leivonnaisia ja pikkupurtavaa Sotilaskotiliiton ohjeistuksen mukaisesti.

Sotilaskodit eivät saa kilpailla puolustusvoimien päämuonittajan Leijona Cateringin kanssa. Esimerkiksi lounassalaatteja ja keittoja ei tulla tämän vuoksi sotkuissa näkemään.

– Saamme myydä leivonnaisia ja snack-paloja, Suvi Laari määrittelee.

Varuskuntien sotilaskodeissa on tehty myös kokeiluja terveellisempään suuntaan, toisinaan huonolla menestyksellä. Esimerkiksi valtakunnanuutiseksi muutama vuosi sitten nousseet ”kevytmunkit” floppasivat surkeasti. Suosituimmat uutuudet ovat trendikkäät proteiinirahkat sekä energiajuomat. Myös pähkinät tekevät kauppansa.

Suvi Laari kumoaakin käsityksen nykyisestä ”pullamössösukupolvesta”.

– Munkkien myynti laskee jatkuvasti. Vaihtelu on myös suurta saapumiserittäin. Edellinen porukka oli oikeita terveysintoilijoita, proteiinirahkaa meni valtavasti, Laari nauraa. (HäSa)

Jutussa haastatellut jääkärit kotiutuvat varusmiespalveluksesta tänään keskiviikkona.

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic