fbpx
Kanta-Häme

Hoidon laatu ohjaa asiakkaita

Hämeenlinna

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kotisivuille on ilmestynyt neljän hymiökuvion joukko, joiden avulla saa ilmaista, millainen mielikuva potilaalla on sairaanhoitopiirin palveluista.

Verkkosivujen palautteenkerääjä on yksi menetelmistä, joilla sairaanhoitopiiri yrittää kerätä palautetta. Mielikuva- ja palautekyselyt ovat nostaneet arvoaan viime aikoina potilaan valinnanvapauden takia.

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin kehittämis- ja viestintäpäällikön Michael Rossingin mukaan sairaanhoitopiirit joutuvat tulevaisuudessa kilpailemaan asiakkaista eri tavalla kuin ennen.

– Tutkimukset osoittavat, että nimenomaan mielikuva laadusta ja hoidosta on merkittävä tekijä hoitopaikan valinnassa, Rossing toteaa.

VUODEN 2014 alusta lähtien potilas on voinut hakeutua jonkin toisen sairaanhoitopiirin palvelujen pariin. Laissa tosin lukee, että päätös on tehtävä yhteisymmärryksessä lääkärin kanssa.

Potilaan liikkumisvapauden seurauksena Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri maksoi viime vuonna Rossingin mukaan noin 2 miljoonaa euroa muille sairaanhoitopiireille, kun potilaat valitsivat hoitopaikkojaan.

Vastaavasti Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri on saanut muilta piireiltä maksuja noin 700 000 euroa potilasliikkuvuuden myötä. Rossing kuitenkin uskoo, että Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirillä on varaa parantaa kilpailukykyään.

– Hämeenlinna on päivämatkan päässä pääkaupunkiseudulta, joten esimerkiksi päiväkirurgiapotilaita voisi hyvin tulla Kanta-Hämeeseen. Kanta-Häme ei ole vielä hyödyntänyt sijaintiaan niin hyvin kuin voisi, Rossing sanoo.

Päiväkirurgian lisäksi pääkaupunkiseudulta voisi ohjata synnyttäjiä Hämeenlinnaan, ja tulevaisuudessa myös lihavuusleikkauksia voidaan mahdollisesti tehdä Hämeenlinnassa.

TUULOKSESTA keskussairaalaan saapuneet Esko Hyvärinta sekä Eva Valkamo ovat toistaiseksi olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kanta-Hämeen keskussairaalan he ovat valinneet sijainnin, mutta myös saamansa hoidon takia, vaikkei matka Tuuloksesta olisi esimerkiksi Lahdessa sijaitsevaan Päijät-Hämeen keskussairaalaan pitkä.

– Ei tässä moitteen sijaa ole, toteaa Hyvärinta.

Rossingin mukaan suurin osa sairaanhoitopiirin palautteesta on samansuuntaista. Keskussairaala on vuoden aikana kerännyt tyytyväisyyspalautetta esimerkiksi kyselylomakkeiden, verkkosivun palautelaatikon sekä hymiöin varustettujen palauteautomaattien avulla. Myönteinen palaute ei vielä yksin riitä kilpailussa muiden sairaanhoitopiirien kanssa, toteaa Rossing.

– Hoitokokemus on myös palvelukokemus. Olemme esimerkiksi Helsinkiin verrattuna pieni sairaanhoitopiiri, mutta pieni on ketterää. HäSa

 

Oikaisu 8.9.2015 kl 10.37: Faktalaatikkoon lisätty, että myös perusterveydenhuolto voidaan siirtää muun kuin kotikunnan terveysasemalle.

Menot