Kanta-Häme

Hollantilaisen omistajan myyntitykit vetivät Maustepalvelun viennin kovaan kasvuun

MP-Maustepalvelun liiketoiminta lähti nopeaan kasvuun, kun hollantilainen Barentz osti sen neljä vuotta sitten.

– Saimme käyttöömme Barentzin 50–60 myyntimiestä, jotka ovat ympäri maailmaa, kertoo MP-Maustepalvelun toimitusjohtaja Mikko Salonen.

Maustepalvelun liikevaihto on kasvanut lähes 30 prosenttia kolmessa vuodessa. Viime vuonna liikevaihto kohosi 27 miljoonaan euroon.

– Tänä vuonna liikevaihto nousee yli 30 miljoonan euron, jos mitään dramaattista ei tapahdu.

Kasvu on tullut pääosin viennistä, mutta myös kotimaan myynti on piristynyt. Maustepalvelun liikevaihdosta vain puolitoista prosenttia syntyi viennistä vuonna 2014. Viime vuonna vienti oli jo 3,5 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia liikevaihdosta.

Hämeenlinnalainen mausteyritys valmistaa teollisuudelle valmiita räätälöityjä mausteseoksia ja muita elintarviketeollisuuden seoksia. Mausteseoksissa on myös rakenneaineita, kuten proteiinia ja tärkkelystä. Yhtiöllä ei ole lainkaan kuluttajamyyntiä eikä se pakkaa mausteita kuluttajapakkauksiin.

– Käytämme noin 750 erilaista raaka-ainetta. Valmistamme seoksia noin 1 500 erilaisilla tuotenimikkeillä, Salonen kertoo.

Kevään ja alkukesän helteet ovat tuoneet mausteyritykseen myös helteisen työn. Maustepalvelulla on täysi työ toimittaa asiakkaille riittävästi tuotteita.

– Grillituotteiden kysynnän kasvu näkyy nyt meillä.

Maustepalvelu on investoinut tiloihinsa Hämeenlinnan Kantolassa. Tuotantotilojen kattoa korotettiin joitakin vuosia sitten, jotta uudet tuotantolaitteet saatiin mahtumaan kiinteistöön. Yhtiöllä on nyt tehtaallaan 13 sekoitus- ja pakkauslinjaa.

– Tilainvestoinnin jälkeen olemme investoineet yksin koneisiin. Tilat ovat nyt tulleet vastaan, Salonen ilmoittaa.

Maustepalvelu on jo joutunut hankkimaan kiinteistönsä ulkopuolelta varastotiloja. Se joutuu pitämään henkilöstöä Helsingin myyntikonttorissa osin siksi, että työntekijät eivät mahdu Hämeenlinnan tiloihin.

– Tilat ovat täynnä. Vaihtoehtoina ovat, rakennammeko lisää, muutammeko muihin olemassa oleviin tiloihin vai teemmekö uudet tilat, Salonen sanoo.

Maustepalvelulla on 75 vakituista työntekijää. Kun tällä hetkellä palkkalistoilla on kesätyöntekijöitä, väkeä on kirjoilla 91. Heistä 36 on toimihenkilöitä.

– Myymme tuotteitamme suurelta osin tuotekehityksen kautta. Myös asiakkuuspäälliköt tekevät yhdessä asiakkaiden kanssa tuotekehitystä. Kokeiluja tehdään paljon.

Tutkimuksen ja tuotekehityksen varsinaisia työntekijöitä on yrityksessä kahdeksan.

Maustepalvelun toimitusjohtaja osallistuu aktiivisesti myös yrityksen myynti- ja vientiponnisteluihin. Mikko Saloselle kertyy vuodessa 60–70 matkustuspäivää, suuri osa ulkomaille.

Vaikka maustealalle ei ole erityistä koulutusta Suomessa, Maustepalvelu on kyennyt saamaan uusia työntekijöitä. Käytännössä myynnin ja markkinoinnin työntekijöillä on jokin elintarvikealan koulutus. Uudet työntekijät on perehdytettävä työhön.

– Henkilöstön saaminen ei ole kuitenkaan ainakaan vielä ollut ongelma. Toimihenkilöiden vaihtuvuus on todella pientä. Itse olen ollut yrityksen palveluksessa 22 vuotta. HÄSA