Kanta-Häme

Hopealinjan ruoriin uusi toimitusjohtaja

Mari Vuorinen on toiminut nyt viikon ajan Hopealinja Oy:n uutena toimitusjohtaja. Ensitöikseen hän tahtoo päivittää yhtiön ilmeen.

– Brändi on nykyaikana niin tärkeä, että nettisivut pitää uudistaa ja toimintoja digitalisoida muutenkin.

Esimerkiksi lipunmyynti voidaan tulevaisuudessa hoitaa myös netissä. Toinen Vuoriselle tärkeä asia on hintojen päivittäminen alaspäin.

– Hinta ei saa olla kynnyskysymys, ja lippuja pitää voida ostaa ilman ruokapakettiakin, Vuorinen toteaa.

Sen sijaan ruuan taso pitäisi saada niin hyväksi, että ihmiset haluaisivat ostaa myös sitä.

Esimerkkejä uusista hinnoista ovat, se että Aulangolle pääsee viidellä eurolla, Mierolan sillalle kymmenellä eurolla ja Lepaan viinitilalle kahdellakymmenellä eurolla. Ajatuksena on, että laivalle voisi ottaa mukaan pyörän ja vaikka polkea takaisin.

Vuoteen 2003 Vuorisen appiukko omisti Tammerlaivat-yhtiön. Sisävesiristeilyt ovat hänelle siis jo työuran alusta tuttuja.

– Menin 17-vuotiaana Viikinsaareen tarjoilijaksi töihin ja olen ollut tarjoilijana myös laivoilla ja lisäksi tehnyt toimistotöitä risteilyjen parissa.

Viimeksi Vuorinen on työskennellyt konsulttina ja sitä ennen Wigrenin Cateringilla.

– Kun menin Wigrenille töihin, yhtiö oli juuri kokenut konkurssin ja sillä oli uudet omistajat. Vuorinen kertoo.

Tilanne muistuttaa nykyistä.

Vuorinen tuli Hopealinjan toimitusjohtajaksi suurten talousvaikeuksien jälkeen. Vuonna 2014 Silver Sky -laiva kuljetettiin Porista Nokialle, ja siirron piti maksaa 60 000 euroa. Todellisuudessa hinta nousikin 300 000 euroon, sillä sähköyhtiöt veloittivat siitä, että osa reitin sähkölinjoista jouduttiin sulkemaan matkan ajaksi.

Talouspulmia paikattiin viime vuonna osakeannilla.

– Osakeanti saatiin onnistuneesti suoritettua. Se helpotti tilannetta nyt hetkeksi.

Siitä huolimatta talouden kanssa pitää olla tarkkana.

– Sesonkiaikaan keskittyvässä liiketoiminnassa on se ongelma, että tuloja tulee vain osa vuodesta. Pohdimme keinoja siihen, miten myyntiaikaa saataisiin kasvatettua kumpaakin suuntaan, Vuorinen kertoo.

Laivat on tarkoitus saada tilausristeilyjen käyttöön heti, kun jäät lähtevät. Toukokuussa alkaa reittiliikenne.

– Jos minulla olisi vähänkään epäuskoa tähän yritykseen, en olisi lähtenyt tähän, Vuorinen sanoo.

Hopealinja Oy:n hallitukseen kuuluva Mervi Käki iloitsee uuden toimitusjohtajan kilpaurheilutaustasta, ja uskoo sen tuovan sopivaa sisua myös Hopealinjaan.

Käen mukaan Hämeenlinnan satamat pitää laittaa nyt kuntoon ja yhtiön näkyvyyttä lisätä.

– Jos laiva ei ole laiturissa, niin eihän täältä missään edes näe, että Suomen suurin sisävesilaivayhtiö toimii täällä. HÄSA