Kanta-Häme

Hopealinjat aloittaa kesäkauden jättimuutoksilla

Hopealinjojen Hämeenlinna-Tampere-reitti aloittaa tiistaina kesäkauden liikennöimisen.

Uutuutena reittivalikoimassa on risteily nimeltään Perjantaipirskeet. Perjantaisin Hämeenlinnan Silver Moon -aluksella pääsee seuraamaan stand up -esityksiä ja nauttimaan 90-luvun musiikista.

Lisäksi lauantaisin järjestetään muita lyhyempiä päivä-, iltapäivä- ja iltaristeilyjä.

Hopealinjojen nettisivut on nyt käytännössä luotu kokonaan uudelleen. Toimitusjohtaja Mari Vuorinen kertoo, että uudistus toteutettiin erittäin nopealla aikataululla.

– Häpeä on paras muusa, eli kun on julkaistu jotakin netissä, niin on pakko saada myös muu sivusto kuntoon. Sisältöä parannellaan ja kehitetään jatkuvasti. Se työ ei koskaan lopu, Vuorinen sanoo.

Risteilyliput pystyy nyt varaamaan nettisivuilta. Asiakas voi hakea sopivaa matkaa esimerkiksi lähtöpaikan ja -ajan perusteella. Halutessaan voi varata itseään kiinnostavan paketin silmäilemällä tapahtumakalenteria.

Hopealinjat -nimen alla on nyt kaksi osakeyhtiötä eli Suomen Hopealinja Oy ja Oy Runoilijan tie. Vuorinen kertoo, että yhdessä ne muodostavat eheän brändin, jota on helppo rakentaa ja markkinoida kokonaisuutena.

– Ennen ei ollut mitään brändiä! Nyt asiakkaiden ei enää tarvitse miettiä, minkä osakeyhtiö taustalla toimii. He voivat keskittyä risteilyjen löytämiseen. Me voimme puolestamme keskittyä tuottamaan heille korkeatasoisia palveluja ja elämyksiä.

Laivojen ruokalistat ovat menneet uusiksi. Vuorinen sanoo, että tästedes määrän sijasta keskitytään laatuun.

– Raaka-aineet pyritään ostamaan mahdollisimman läheltä ja tuoreina. Ruoka tehdään alusta asti itse maustamisesta ja marinoimisesta lähtien, eikä enää sekoitella puolivalmisteita. Vaihtoehtoja saattaa olla nyt vähemmän, mutta ruoka on paljon laadukkaampaa ja parempaa kuin aiemmin.

Risteilyjen lippuhintoihin ei enää automaattisesti sisälly seisova pöytä, vaan ruoan voi tänä kesänä ostaa vasta laivaltakin.

Vuorisesta tuli Hopealinjan toimitusjohtaja viime maaliskuussa. Hän kertoo, että tarjouspyyntöjä ja kysyntää risteilyille on yllin kyllin, mutta tulevaa kautta on edelleen vaikeaa ennustaa.

– Ei se maailma, jota on rakennettu 18 vuotta, muutu kolmessa kuukaudessa, Vuorinen sanoo. Hän uskoo kuitenkin, ettei osakeantiin tarvitse enää turvautua, kuten viime vuonna.

– Ainakaan lähiaikoina siihen ei ole tarvetta. Tietysti tilanne voi muuttua nopeasti, jos joku laiva hajoaa ja tarvitsee kymmenientuhansien eurojen remonttia, Vuorinen valottaa.

Laivojen tavanomainenkin kunnossapito on kallista lystiä, joten kesäkauden pidentäminen ei ole aivan yksinkertaista. Vuorisen toiveissa on venyttää sitä ainakin syyskuuhun.

– Syksyä varten pitää rakentaa valmiuksia, jotta risteilyt voivat jatkua niin kauan kuin ilmat sallivat. Tavoitteemme on löytää liiketoimintaa, jolla pystyisimme pyörittämään kassavirtaa ympäri vuoden, Vuorinen summaa.

 

Artikkelia on muokattu 8.6.2016 kello 12:40. Hämeenlinna-Tampere-reitin liikennöinti alkoi tiistaina 7.6.2016.

Päivän lehti

24.1.2020