Kanta-Häme Hämeenlinna

Huimasti suosiotaan lisänneet sähköskootterit kääntävät katseita – Vauhti ei päätä huimaa, mutta perille pääsee vaivattomasti

Leveärenkaisiet ja profiililtaan matalat sähköskootterit ovat takuuvarmoja katseenkääntäjiä, joita on alkanut näkyä kaduilla yhä useammin.

Fatbull rinnastetaan polkupyörään. Sillä ajaminen ei vaadi ajokorttia, eikä skootterille ole hankittava liikennevakuutusta.

Koekuski on kokeillut monenmoista lihasvoimalla ja moottorilla liikkuvaa kaksipyöräistä, mutta Fatbull saa jännän äärelle. Vaikka polkupyöräillessä kypärä usein unohtuu, ei sähköhärkää tulisi mieleenkään ajaa ilman kypärää.

Laite näyttää chopper-moottoripyörän ja invamopon risteytykseltä, ja siltä sen ajaminenkin tuntuu: olo on yhtä aikaa ylpeä ja nolo. Jalkojen ja takapuolen paikkaa voi vaihdella niin, että ajoasentoja löytyy äärimmäisen ryhdikkäästä erittäin räyhäkkääseen.

 

Ajotuntumaltaan Fatbull on erikoinen ja vaatii totuttelua.

Skootteria on renkaiden ja matalan painopisteen ansiosta kokemattomankaan kuljettajan vaikea saada kaatumaan, mutta tiukoissa käännöksissä ylileveistä ja “kulmikkaista” renkaista on haittaa: skootteri ei käänny aivan niin ketterästi kuin toivoisi. Pidempään suoralla ajaessa eteneminen pienessä kulmassa kantilla ajaen tuntui luonnollisemmalta kuin renkaan leveällä selällä rullaaminen.

Hieman vinossa ajamista voi verrata lumilaudan kantilla laskemiseen: kevyessä kallistuksessa ajotuntuma vaikuttaa paremmalta ja tuntuu kuin yllätystilanteisiin olisi helpompi reagoida nopeasti.

Koekaniinilla ajossa ollut malli oli jäykkäperäinen, eli jousitus löytyy vain edestä.

Epätasaisella alustalla, kuten Hämeenlinnan keskustan mukulakivikaduilla, jousitusta todella kaipaa. “Härkä” täryyttää niin, että kypärä tahtoo valahtaa silmille. Toisaalta, tyylin vuoksi pitää hieman kärsiä. Kunnon jousitus nostaisi Fatbullin profiilia, jolloin se menettäisi osan choppermaisesta profiilistaan.

 

Tehoa sähkömoottorissa on yksi kilowatti ja huippunopeudeksi on elektronisesti rajoitettu 25 kilometriä tunnissa. Fatbull lähtee liikkeelle sähkökulkuneuvojen tapaan ärhäkästi ja miellyttävän tasaisesti. Kiitos Suomen lakien, vauhtia jää kaipaamaan. Valmistusmaassa Kiinassa samat skootterit kulkevat varmasti tuplasti lujempaa.

Toisin kuin “läskirengaspolkupyörää”, fatbullia ei ole suunniteltu maastokäyttöön. Skootteri on siis nopeuden ja ominaisuuksiensa puolesta omimmillaan tasaisella ja asvaltoidulla alustalla, eli työ- ja koulumatkoihin kaupungissa.

Valmistaja lupaa laitteelle täydellä akulla noin 50 kilometrin ajokapasiteetin, mutta Härkälän Konekaupan Joonas Pirttilän mukaan kapasiteetti on vahvasti riippuvainen kuljettajan koosta, säästä ja ajettavasta reitistä. Vähimmilläänkin ilman latausta ajaa arviolta 25 kilometriä, joka on riittävä ottaen huomioon millaisia etäisyyksiä sähköskootterilla ylipäätään viitsii kärryytellä.

Pienoisena yllätyksenä Fatbullin vääntö ei vastaa odotuksia. Ylämäessä tekee tiukkaa, ja mieli tekee jopa avustaa nousua jaloilla työntämällä. Jotain tekemistä härän hyytymisessä saattaa tietysti olla taakalla, koekaniini ei ole aivan kevyimmästä päästä.

 

Koeajo todistaa kiistattomasti, että Fatbull saa liikenteessä huomiota. Ihmiset pysäyttävät ja kyselevät, sormellakin osoitellaan. Kuljettajan pitää varautua siihen, että ihmiset säikkyvät äänettömästi liikkuvaa skootteria. Koeajolla ohitettavaksi tulleen päiväkotiryhmän koekaniini ohitti kiltisti reilusti nurmikon puolelta. Rotvallin ylitys nurmikolle onnistui, vaikka epäilytti miten laite selviää moisesta esteestä. Äänettömään moottoriin nähden Fatbullissa on suhteettoman kovaääninen töötti.

Vaikka Fatbullia saisivat ajaa lapsetkin, ei skootteria ehkä kannata hankkia ihan alakoululaisen ajettavaksi.

Sen sijaan kulkuneuvo sopisi oikein hyvin iäkkäämmille kuljettajille tavallisen skootterin, sähköavusteisen pyörän ellei peräti rollaattorin korvaajaksi. Sen satulaan on helppo päästä ja siitä on hyvä nousta, eikä skootteri kaadu helposti.

Laitteessa on ajovalot ja vilkut, ja pitkänmalliseen jalkatilaan luulisi saavan viritettyä ostoskorin tukevasti kiinni. Mikään muu ajokortitta käytettävä kulkuneuvo ei voi huutaa yhtä selvästi “vanha mutta vielä villi” kuin Fatbull. HäSa

 

Julkaistu ensimmäisen kerran 23.5.2017