Kanta-Häme

Hulluimmatkin ideat peliin

Engelinrannan osayleiskaavatyö on yksi suurimmista hankkeista, joita vasta työnsä aloittanut Hämeenlinnan yhdyskuntalautakunta saa seuraavan neljän vuoden aikana päätettäväkseen.

Lautakunnan puheenjohtaja Pasi Vesala (sd.) on valmis käärimään hihat, vaikka uskookin prosessin olevan hidas ja monipolvinen.

– En edes uskalla veikata vuotta, jolloin kuokka lopulta iskee maahan, Vesala naurahtaa mahdollisiin valituskierroksiin viitaten.

Asia herätti huomiota jo yhdyskuntalautakunnan ensimmäisessä kokouksessa, jossa tilaajajohtaja Päivi Saloranta muutti päätösesitystään hetki ennen kokouksen alkua.

– Minun mielestäni esitys oli alun perinkin ihan hyvä, eikä uusi muotoilu muuttanut asiasisältöä miksikään. Iltapäivällä tapasimme Päivin kanssa ja päädyimme muutostekstiin.

Hänen mukaansa tapauksesta ei ole kuitenkaan tarkoitusta tehdä käytäntöä.

– Kyllä tämä oli poikkeus. Lautakunnan päätöksentekoa ei ulkopuolelta ohjailla, vaan paineet kulkeutuvat poliittisilta ryhmiltä lautakuntaedustajien kautta, Vesala korostaa.

Paasikiventie tapetilla

Vesala pitää Engelinrantaa tärkeänä Hämeenlinnan tulevaisuuden kannalta. Hän toteaa, ettei hanketta ole tehty lähitulevaisuuden tarpeisiin, vaan luomaan mahdollisuuksia tulevien vuosien rakentamiselle.

– Juuri sen vuoksi nyt pitää tuoda esiin kaikki hulluimmatkin jutut ja jättää kaavaan väljyyttä niiden toteutukseen. Tarkemmin voidaan tuijottaa sitä kohtaa, mistä toteutus ensimmäisenä alkaa, Vesala linjaa.

Hän muistuttaa, ettei vesijättömaalle ja vanhalle kaatopaikalle rakentaminen ole koskaan halpaa.

– Tonttitehokkuuden täytyy olla hyvä, jotta rakentajat kiinnostuvat alueesta.

Hankkeen yhteydessä on puhuttu Paasikiventien oikaisemisesta. Vesalan mukaan keväisin lammikkojen vallassa oleva tie vaatii joka tapauksessa tulevina vuosina ison remontin.

– En näe suoranaisena ongelmana alueen kerrostaloille, jos sitä samalla siirretään muutama metri lähemmäs niitä. Sen sijaan kaventamiskeskustelu arveluttaa, Vesala sanoo.

Pula omakotitonteista

Hämeenlinnassa on Engelinrannan lisäksi tulossa suuria asuinaluehankkeita myös Keinusaareen, Vanajanrantaan, Kaurialaan, Kantolaan ja Saarioisten alueelle.

– Ne takaavat sen, että kerrostaloasuntovarantoa meillä riittää pitkälle tulevaisuuteen. Mutta omakotitaloalueista meillä on pulaa. Se edellyttää aktiivista maanhankintaa, Vesala sanoo.

Hänen mukaansa kaupungissa olisi kiinnostavia alueita esimerkiksi Luolajassa, mutta se edellyttää maanhankintaa. Tulevaisuudessa tarjolla ovat Siiri, Äikäälä ja Tertin alue Loimalahden takana.

– Kaavoituksen pitäisi olla aina askeleen edellä. Yksi syy lapsiperheiden valumiseen naapurikuntiin on omakotitonttien puute, Vesala sanoo.

Liikennesuunnitelma viivästyy

Yhdyskuntalautakunta saa eteensä piakkoin myös keskustan liikennesuunnitelman, jonka kaupunginhallitus palautti lautakuntaan uudelleen valmisteltavaksi. Valtuuston piti päättää asiasta jo maaliskuun kokouksessa, mutta Vesala pitää aikataulua epärealistisena.

– Ei se tule siihen ehtimään. Me paneudumme nyt seminaareihin ja otamme selvää asioista ennen päätöksentekoa, Vesala sanoo.

Vesalan mukaan keskustelu toriparkista käytännössä päätettiin edellisessä lautakunnassa ja nyt pitää etsiä pysäköintilaitokselle vaihtoehtoista paikkaa.

– Linja-autoaseman seutu on katsottava hyvinkin tarkkaan. Paljon riippuu siitä, jääkö nykyinen asemarakennus paikoilleen. Jos jää, se pienentää esimerkiksi yksitasoisen maanalaisen parkkiratkaisun toteuttamismahdollisuuksia, Vesala sanoo.

Hänen mukaansa asia on valmisteltava niin hyvin, että sekä asiasta saadaan vihdoin päätös.

– Jatkuva pöydälle jättämisen kulttuuri ei vie asioita eteenpäin, Vesala sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

1.4.2020